Nulink - Linköpings näringslivsbolag

Goda resultat för Linköping i Årets Företagarkommun

Pressmeddelande   •   Okt 03, 2012 10:58 CEST

Under förmiddagen presenterades undersökningen Årets Företagarkommun i Sverige. Det är en gemensam studie mellan organisationen Företagarna och UC. I det långsiktiga femårsperspektivet är Linköping rankade som nummer 11 i den stora riksrankingen. I det kortsiktiga ettårsperspektivet ökade Linköping hela 74 placeringar från 129 till plats 55.

Undersökningen väger samman utvecklingen på antal företag, företagens omsättning, resultat och kreditvärdighet. Detta vägs sedan samman och presenteras som ett index som resulterar i en riksranking. På marathonlistan presenteras den uthålliga tillväxten och genom den mäts den genomsnittliga rankingpoängen i de fem senaste årets mätningar. Här placerar sig Linköping som nummer 11 i riksrankingen.

- Väldigt roligt med det här reella resultatet i och med att både NuLink - Linköpings näringslivsbolag/Linköpings kommun arbetar hårt med att stimulera nya arbetstillfällen i privata sektorn. Givetvis gläds vi åt resultatat och det inspirerar oss att fortsätta att arbeta med regionens stora knäckfråga, kompetensförsörjningen för våra företag, säger Yvonne Rosmark, vd NuLink - Linköpings näringslivsbolag

- Linköping har arbetat konsekvent och visar genom detta att man är bra på att parera upp och nedgångar i konjunkturen, mycket tack vare att man har ett så pass diversifierat näringsliv, säger Rolf Eklund, Företagarna.

Yvonne Rosmark, vd NuLink - Linköpings näringslivsbolag
013-33 66 06
Rolf Eklund, Företagarna Linköping
070-400 62 62

____________________________________________________________________________________
NuLink, Linköpings näringslivsbolag
Storgatan 58, Telefon 013-33 66 00, E-post info@nulink.se, www.nulink.se

Linköping - En kommun som växer
Linköping har snabbt vuxit till landets femte största kommun med snart 150 000 invånare. Tillsammans med Norrköping utgör vi centrum i en av landets viktigaste tillväxtregioner. I Linköping finns över 10 000 registrerade företag och tillsammans med Linköpings Universitet, där 27 600 studenter återfinns skapas unika förutsättningar för att bo och leva men framför allt för att driva företag.
www.nulink.se