Saco

Goda tider borde bädda för skatteöversyn

Pressmeddelande   •   Apr 18, 2006 13:11 CEST

- Vi gläder oss mycket åt den goda utveckling som speglas i finansplanens reviderade siffror, säger SACO-ordföranden Anna Ekström i en första kommentar till vårpropositionen. Vi hoppas att uppgången på arbetsmarknaden förstärks under det kommande året. Utnyttja därför läget att stärka ekonomin på sikt och se över skattesystemet.

- Men goda tider kommer och går. Vi är bekymrade över raden av nya utgiftslöften, i synnerhet som den offentliga ekonomin i ett längre perspektiv är mer pressad. Det visade regeringens egen långtidsutredning för ett par år sedan.

- Därför borde det goda läget nu utnyttjas till reformer som kan stärka ekonomin på längre sikt. Vi anser att det är angeläget att snarast ta itu med en översyn av skattesystemet, och vi ser fram emot att lämna konstruktiva bidrag i en sådan utredning, säger SACO-ordföranden.

- Vi menar också att det är hög tid att göra generationsräkenskaper, som kan ligga till grund för en bedömning av olika utgiftslöftens hållbarhet på längre sikt, säger SACO:s samhällspolitiske chef Gunnar Wetterberg.

Ytterligare kommentarer: Anna Ekström, 070-549 35 50

www.saco.se