Biotech Umeå

Godkända patent ger fler anställda

Pressmeddelande   •   Feb 25, 2016 07:45 CET

SpinChem AB har nyligen beviljats flera nya patent avseende konstruktion av sin egenutvecklade roterande bäddreaktor (RBR) och användning av denna för kemiska och biologiska processer. Tillämpningarna för RBR-tekniken är många. Exempel på användningsområden finns inom produktion av biodiesel, framställning av jästa drycker samt tillverkning av ingredienser till läkemedel och kosmetika.

Patenten som godkänts visar bland annat hur enzymer bundna till fasta bärarmaterial eller inneslutna i inkapslade celler kan fås att mer effektivt producera önskade molekyler, genom att skapa snabbare och effektivare transport av komponenter i lösningen till enzymerna. Motsvarande förbättringar kan uppnås även för kemiska uppreningsprocesser som behövs för industriell vattenrening. I samtliga fall förväntas resultaten generera avsevärda ökningar i processproduktivitet.

Framgångarna med tekniken har resulterat i att SpinChem nyligen anställt fler personer för att öka takten i produktutveckling och försäljning.

”Vi satsar framåt på alla fronter”, säger Emil Byström, vd på SpinChem AB. Han fortsätter; ”För sex månader sedan anställde vi en till produktutvecklare och nu har vi anställt en disputerad kemist för utveckling av nya tillämpningar och processer. Samtidigt görs stora insatser inom marknadsföring och försäljning. Vi har nyligen lanserat en ny hemsida och ligger långt fram i förhandlingar med återförsäljare i flera länder. Framtiden ser väldigt lovande ut”.

Kontaktuppgifter VD Emil Byström emil@spinchem.com 070-6892501

Om SpinChem AB SpinChem är ett privatägt företag i Umeå som utvecklar innovativa roterande bäddreaktorer (RBR) för syntes, tillverkning och upprening till kemisk och bioteknisk industri. Bolaget erbjuder lösningar i skala från laboratorier till produktion till kunder över hela världen. Tekniken för RBR är utvecklad i Umeå och skyddas av omfattande patent.

www.spinchem.com/

Biotech Umeå är ett klusterinitiativ med syfte att skapa tillväxt och bättre förutsättningar för regionens life science-företag, i samarbete med regionala, nationella och internationella partners. Umeå-klustret är världsledande inom områden som t.ex. infektionsforskning, skogsbioteknik, metaboliska och neurodegenerativa sjukdomar. Biotech Umeå finansieras av Umeå kommun, Umeå universitet, Region Västerbotten, Västerbottens läns landsting, FOI och EU Europeiska regionala utvecklingsfonden samt är genom finansiering och tillförd kompetens en prioriterad satsning hos Uminova Innovation.Ytterligare information finns på www.biotechumea.se.