DocuPartner AB

Gör din arbetsplats lite grönare!

Pressmeddelande   •   Aug 06, 2012 07:30 CEST

Vi på Docupartner gillar grönare arbetsplatser! Vi hjälper gärna våra kunder att göra sina arbetsplatser lite grönare: bara genom att vara kund hos oss bidrar du passivt till att minska koldioxidutsläpp och klimatkompensation i form av trädplantering i Moçambique.

Men det finns en hel del saker man kan göra på en arbetsplats för att bidra positivt till mindre miljöpåverkan. Allt från att tänka ekologiskt och miljömässigt i små detaljer – byt toalettpapper! – till att vi gör miljö- och kostnadsanalys och tittar på den stora bilden.

Fem tips på hur du kan göra din arbetsplats lite grönare

Naturskyddsföreningen har en lång lista som du kan läsa noggrannare, men här är fem enkla tips som du kan börja med:

1. Välj miljömärkta produkter. Papper, pennor, tvål, rengöringsprodukter, allt förbrukningsmaterial så långt som det är möjligt. Titta efter Bra Miljöval och Svanenmärkta produkter.
  2. Byt till ekologiskt kaffe och te. Svenskarna dricker i snitt 3,2 koppar kaffe per dag (12,4 kg per person och år), så det gör skillnad. Titta efter Krav eller EU Ecolabel (EU-blomman). Väljer du dessutom Fairtrade bidrar du till bättre arbetsvillkor för kaffe- eller teproducenten. Passa på och byt till ekologisk mjölk, frukt och fikabröd också när du ändå är igång.
  3. Återvinn. Så mycket som möjligt: papper, plast, metall, glas, batterier, kartong, matrester och allt som går att källsortera. Får vi passa på att tipsa om vårt retursystem för förbrukat tonermaterial, helt gratis om du är kund hos oss?
  4. Släck lampan!Eller byt till energismart belysning som används när den behövs och inte kan lämnas påslagen av slarv. Kolla även efter att du stänger av maskiner som inte används, använd gärna en grendosa med strömbrytare så kan du lätt slå av strömmen till datorn och mobilladdaren när de inte används.
  5. Investera i miljömärkta skrivare och datorer. Naturligtvis kan vi inte låta bli att ta med den punkten. Vi rekommenderar även att du använder återvunna tonerkassetter och vårt retursystem, eller maskiner med den smarta vaxtekniken.

Lycka till med ditt grönare kontor!

DocuPartner erbjuder helhetslösningar inom dokument- och utskriftshantering, kontorsmaskiner, kopiatorer, kontorsmaterial och service. Vi har en tydlig miljöprofil och är certifierade enligt miljöledningssystemet ISO 14001. Vi strävar hela tiden efter att erbjuda de mest miljövänliga produkterna och lösningarna som finns tillgängliga på marknaden.