Ulrika Carlberg Strömqvist

Gör din röst synlig - delta i manifestation Women´s March i Stockholm imorgon!

Pressmeddelande   •   Jan 20, 2018 10:36 CET

Manifestationen med marsch äger rum imorgon den 21 januari med start kl 14.00 på Norrmalmstorg i Stockholm. Med marsch som landar i Humlegården. Detta sker på årsdagen av Women’s March enorma manifestation världen över under 2017, då över fem miljoner människor protesterade som en reaktion mot nytt styre i USA. Det blev den största folkdemonstrationen i USA:s historia, och en av världens största manifestationer någonsin. I Stockholm tågade 4000 från Norrmalmstorg till den amerikanska ambassaden i solidaritet med alla manifestationer i världen. I år tågar vi igen - från Norrmalmstorg till Humlegården och förenar oss i många kloka röster och i musikens tecken. Och för att göra skillnad långsiktigt för jämlikhet, demokrati och allas lika värde.

Syftet med detta event är att
(1) Att fira årsdagen av Women’s March i Washington och de positiva förändringar vi sett i en tid av svåra utmaningar,
samt att (2) ge fortsatt energi till den kraft av förändring som vi upplevt under 2017.

VARFÖR ”LOOK BACK, MARCH FORWARD”?

Women’s March:s protestmanifestationer i januari 2017 är en av de största i historien, som väckte en ny våg av engagemang kring kvinnors rättigheter, mänskliga rättigheter och medborgerligt ansvar. Tusentals människor protesterade för första gången i sitt liv. Vi såg aktivism spridas till en bredare samhällsgrupp under året, inte minst på sociala medier. Mot slutet av året föddes också Metoo-rörelsen.

Women’s March har också varit mycket aktiva i flera europeiska städer under det stora valåret 2017, för att kämpa mot bland annat främlingsfientliga krafter.

På årsdagen  imorgon 21 januari 2018, arrangerar Women’s March i Stockholm ”Look Back, March Forward”, som handlar om att fira framgångarna, och samtidigt understryka behovet att fortsätta driva på och göra skillnad.

Följande kommer att uppträda och medverka:

Rrriotsambapepp

Amanda Ooms, skådespelare och konferencier

Initiativtagarna till marschen Lotta Kuylenstierna och Lena Bjurner, Women’s March Stockholm

Sarah Thomsen, Democrats Abroad

Anna Christoffersson, artist

Petra Hallebrant, Svenska FN-förbundet

Deidre Palacio, RFSL

Armina Etminan, Make Equal

Anna Lindenfors, Amnesty International

Blenda, artist

Shanga Aziz, Locker Room Talk

Kristina Ljungros, Röda Korset

Elin Sundin, Fatta

Körsång från flera stora allsångskörer i Stockholm

Vi kommer marschera från Norrmalmstorg till Humlegården.

INFORMATION OM TALARE OCH ARTISTER

Armina Etminan arbetar som utbildningssamordnare på jämlikhetsstiftelsen Make Equal. Armina har flerårig erfarenhet av att ha utbildat olika målgrupper i normkritik, jämställdhet och jämlikhet utifrån ett intersektionellt perspektiv med fokus på ett långsiktigt förändringsarbete. Hon brinner för att få så många som möjligt att reflektera, ifrågasätta och förändra normer som skaver och skapar orättvisor men som också ger fördelar och privilegier till personer som passar in i normen.

Anna Lindenfors har lång erfarenhet av arbete med mänskliga rättigheter och frivilligorganisationer, hon har arbetat med barns rättigheter och rättighetsbaserat utvecklingsarbete. Hon har under många år arbetat för Rädda Barnen i Sverige men också internationellt bland annat som chef för Rädda Barnen i Kenya och södra Sudan. Mellan oktober 2011 och december 2013 var hon chef för Internationella Rädda Barnens arbete i Filippinerna. Hon tillträdde sin tjänst den 1 februari 2014.

Deidre Palacios är tillförordnad vice förbundsordförande på RFSL. Hen har en lång erfarenhet av förändringsarbete, av det civila samhället och har tidigare studerat socialantropologi och genusvetenskap på Stockholm Universitet. Tidigare har Deidre varit ordförande för den intersektionella feministiska tankesmedjan INTERFEM som arbetar för kvinnor och transpersoner som blir rasiferade och suttit i Feministiskt Initiativs partistyrelse. Palacios har även varit en digital aktivist och drivit kampanjer som bland annat “ta håret tillbaka”. Hen har i sitt arbete alltid haft fokus på genus, feminism, antirasism, hbtq-rättigheter, normkritik, och intersektionalitet.

Kristina Ljungros är vice ordförande för röda korset, att jag tidigare varit ordförande för rfsu samt att jag arbetat med genusfrågor nationellt och internationellt i många år. Räcker det med info?

Sarah Thomsen is the Chair of the Stockholm-Uppsala chapter of Democrats Abroad, whose primary purpose is to help Americans living abroad to exercise their right to vote. She has been a member of DA Sweden since 1996, which is the year after she moved to Sweden as a ”love refugee.”Prior to moving to Sweden she worked as a volunteer on democratic campaigns at the city and state levels. She was a founding member of the Washtenaw County (Michigan) chapter of the National Womens Political Caucus, a bipartisan organization which worked to get more women in elected positions. She is a progressive and a feminist, and is passionate about social justice, anti-discrimination and sexual and reproductive rights.

Shanga Aziz, Ordförande och utbildare på Locker Room Talk Sverige. Locker Room Talk Sverige är en ideell organisation som arbetar med jämställdhet och schyssta attityder mot snacket i omklädningsrummet - i ett förebyggande syfte. Det gör vi genom att bland annat utbilda killar 10-14 år i deras omklädningsrum inom idrottsföreningar och skolor.

Elin Sundin är ordförande för Fatta, feminist sedan tonåren, inspiratör och sedan länge engagerad i den jämställdhetspolitiska utvecklingen för kvinnor i världen. Hon har jobbat som politisk sekreterare för en av Sveriges starka kvinnor, Stockholms finansborgarråd Karin Wanngård och hon har jobbat med trafficking och sexturism i Brasilien och flickor som i tidig ålder tvingats prostituera sig för att överleva. I torsdags kom hon hem från senaste resan till Brasilien.

Blenda är en absolut tornado av energi, kärlek och urkraft som bara inte går att hålla tillbaka. Efter hyllat framträdande under #MeToo manifestationen i Stockholm har Blenda gjort ett ordentligt avtryck med sina blott tre släppta singlar. Högljutt, uppstudsigt och in your face - Låter som BLENDA. Hänsynslöst blandar hon sina rötter inom jazz, gospel och afrobeat med moderna R’n’B och Trap element och skapar modern, fri och orädd popmusik. Med sin otroliga röst och stora personlighet skär BLENDA genom genrer och är aldrig rädd att sticka ut halsen i sitt artisteri.

Anna Christofferssons nya låt "Förlåt?" (Ge mig en anledning) hade premiär i höstas på Youtube. Låten har väckt mycket starka känslor då den bygger på Annas egna erfarenheter av sexuellt våld.Låten skrevs för fyra år sedan, men då kände sig Anna inte redo för att spela låten officiellt. I våras togs beslut att släppa låten nu under hösten i samband med att Anna bokades in att spela på galan Stjärnfall den 11 november, som skedde till förmån för FATTA. Anna Christoffersson har tidigare släppt 4 album, med 2 grammisnomineringar, och har turnerat över 4 världsdelar.

Stöd vår helt ideella verksamhet med ett bidrag. Varje bidrag gör skillnad!

För mer information, kontakta:

Women’s March Stockholm, Daniel Matsuda, daniel@river.se

Women’s March Stockholm, Lena Bjurner, lena.bjurner@gmail.com

Me Too Sweden, Gabriella Ohlzon, gabriella.ohlzon@gmail.com

Women's March Stockholm är en del av nätverket Women´s March globalt. Manifestationen den 21 januari  2018 äger rum kl 14.00 på Norrmalmstorg i Stockholm. Detta sker på årsdagen av Women’s March 2017 enorma manifestation världen över, då över fem miljoner människor som protesterade. Det blev den största folkdemonstrationen i USA:s historia, och en av världens största manifestationer någonsin. I Stockholm tågade 4000 från Norrmalmstorg till den amerikanska ambassaden i solidaritet med med alla manifestationer i världen. I år tågar vi igen - från Norrmalmstorg till Humlegården och förenar oss i många kloka röster och i musikens tecken. Och för att göra skillnad långsiktigt för jämlikhet, demokrati och allas lika värde.