omvard.se

Gör mer av vårdinformationen!

Pressmeddelande   •   Feb 10, 2011 07:20 CET

OmVård.se vill gratulera Universitetssjukhuset i Linköping till utmärkelsen Sveriges bästa sjukhus 2010. Health Consumer Powerhouse har med sin nya ranking visat att det finns skillnader mellan sjukhusen, och att det lönar sig att jobba med kvalitetsutveckling.

Både Health Consumer Powerhouse och OmVård.se använder sig av data från Öppna Jämförelser och Väntetider.se. Skillnaden är att OmVård.se presenterar de ursprungliga indikatorerna. Det är till exempel möjligt att hitta detaljerad information om förlossningsvården eller väntetider för ett enskilt ingrepp.

- Öppna Jämförelser är ett omfattande dokument, utformat främst för specialintresserade inom vården. Både OmVård.se och Health Consumer Powerhouse har gjort materialet mer tillgängligt för en vanlig användare, berättar Pontus Österberg, projektledare för OmVård.se.

OmVård.se har inte tagit fram någon rankning för sjukhusen, och kommer heller inte att göra det.

- Idén med Sveriges bästa sjukhus är intressant eftersom den ger en överblick över sjukhusen. Vår målsättning är dock att du ska kunna hitta information om just din sjukdom eller ditt ingrepp och jämföra sjukhusen på det området, fortsätter Pontus Österberg.

- Vi tror dock att det är värdefullt för vården att datat används på olika sätt. Många kommer att ha invändningar mot den nya rankningen, men den bör nog ses som en utgångspunkt för ett fortsatt samtal. Det behövs flera diskussioner i det här området, till exempel vad de bästa sjukhusen gör rätt, hur kvaliteten ska mätas och hur patienten ska kunna få tillgång till mer information.

OmVård.se är en samlingsplats för fakta och statistik om vården i Sverige. Syftet med sidan är att enkelt och användarvänligt visa skillnader och likheter i till exempel kvalitet, bemötande och väntetider för patienter. OmVård.se vill göra det lättare att hitta och välja vård.

OmVård.se utvecklas och drivs av Sanocore AB. Webbplatsen är ett privat initiativ som finansieras av Svenskt Näringsliv. Ett medicinskt råd är knutet till sidan för att garantera den medicinska relevansen i materialet.

2009 utnämndes OmVård.se till Sveriges bästa sajt av tidningen Internetworld.