Inis Sweden

Framtidens reception är en lounge

Pressmeddelande   •   Feb 06, 2013 15:10 CET

Framtidens reception är en lounge där besökaren direkt ska kunna känna företagets själ. Besökaren kommer rakt in i värmen och möts av kaffedoften och en fräsch miljö full av liv, inte en tom trist yta. Receptionisttjänsten växlas upp till en värd eller värdinna som är rörlig och sköter FM-service och som även ser till att besökarna har det bra. Låt marknadsavdelningen ansvara för en utställning så att besökare kan kika runt och få koll på vad ni gör.

Själva incheckningen sker med hjälp av Inis Office Check In. Systemet ringer upp den man ska träffa och skriver ut besöksbrickan.  I en kundlounge kan en besökare komma in en kvart innan utsatt tid, slå sig ner, koppla upp sig eller kika på produkter i utställningen medan man väntar på besöksmottagaren. Efter mötet måste man inte gå direkt, man kan stanna kvar och skicka mail och göra det man behöver innan man åker vidare.

Vi på Inis träffar arkitekter och relocation företag som är med tidigt i processen då det planeras kring nybyggnad, ombyggnad eller flytt. Alla säger samma sak, kvadratmeterpriset är för högt för att inte användas på bästa sätt. Ett nytt kontorshus bör ha en lounge direkt när man kommer in. Mötesrummen kan ligga på samma plan längs ytterväggarna, det ska vara ljust och fint med färger i företagets profil, en inbjudande arbetsplats. Servicepersonalen finns tillgänglig och växelfunktionen är oftast outsourcad eller flyttad från receptionen.

En företagsledare sa till mig ” Vi har sett att rökarna står utomhus där de pratar med varandra och med våra kunder, de skapar interaktion och faktiskt affärer. Så vi tar den idén och bygger en lounge där vi ersätter cigaretterna med gott kaffe. Där samlas både personal och kunder, de fikar och umgås och på samma gång har vi en marknadsplats/mötesplats”.

Inis har varit ett utvecklingsbolag i 4 år och i fjol gick vi ut på marknaden och vann en rad upphandlingar gällande t.ex. SVT och Deutsche Post. Idag har bolaget kunder som TV4, Bonnier Tidskrifter, Trelleborg, DHL. Men även mindre bolag som Höganäs Energi, Flextrus och Fitesa finns bland våra uppdragsgivare.

Inis ägs till stor del av Backahill och en rad industrimän som tidigt förstod att detta är vägen framåt med professionell och kostnadseffektiv besökshantering genom självbetjäning, precis som på flyget. Vi ser en mycket snabbt växande efterfrågan för självbetjäningssystem i receptioner eftersom våra system minskar driftskostnaderna radikalt. Vi har kunder som sänkt driftskostnaderna för receptionen med 80% och det sprider sig givetvis. Fler och fler företag förstår att receptionen kan användas effektivare och det är där vi kommer in i bilden berättar Andreas Kinell, VD på Inis.

Fredrik Mossberg

Försäljningschef Inis Sweden AB

fredrik@inis.se

Inis Sweden grundades 2005 i Helsingborg. Inis står för Intelligent Information Systems. Företaget utvecklar och marknadsför moderna system för besökshantering och självbetjäning i receptioner. Vi samarbetar med bolag inom Facility Management, IT och säkerhet för att sälja våra produkter.