Miljöpartiet Stockholms stad

Gör om Stockholms stadion till elitarena för damfotboll

Pressmeddelande   •   Feb 07, 2013 11:44 CET

2014 träder Svenska fotbollsförbundets nya arenaregler för elitfotboll i kraft. Med de nya reglerna kommer inte Stockholm att ha en enda arena som passar för Damallsvenskan. För att främja damfotbollen vill Miljöpartiet nu att Stockholms stadion ska göras om till en elitarena för damfotboll.

-  Staden ska arbeta aktivt för att det ska finnas en balans mellan flickors och pojkars idrottsutövande. Om Stockholm ska leva upp till jämställdhetsmålen i stadens budget måste staden se till att även elitfotboll för damer kan utövas inom stadens gränser, säger Stefan Nilsson (MP), gruppledare i Stockholms stad.

-  Det är nödvändigt för damfotbollens långsiktiga överlevnad i Stockholm att ha en arena för Damallsvenskan. Att det finns elitfotboll har stor betydelse för att yngre ska välja spela fotboll. Istället för att bygga en ny arena för damfotboll är det både billigare och mer logiskt att anpassa Stockholms Stadion till de nya arenakraven för Damallsvenskan, säger Stefan Nilsson.

MILJÖPARTIET DE GRÖNA I STOCKHOLMS STAD
Ragnar Östbergs Plan 1, 105 35 Stockholm