Miljöpartiet de Gröna i Stockholms stadshus

Gör Ryttarstadion till ett riktigt ridcentrum

Pressmeddelande   •   Sep 09, 2010 11:15 CEST

Miljöpartiet och Stockholms läns ridsportförbund vill att Ryttarstadion på Östermalm ska bli en permanent tävlingsplats.

- Många tävlingar för ungdomar, motionärer och elit blir idag aldrig av, i brist på tävlingsplats. Det trots att ridsporten är en av de största breddidrotterna, efter fotboll och ishockey, med 32 000 medlemmar i Stockholmsregionen, säger Stefan Nilsson (MP) gruppledare, som idag lägger en skrivelse till kommunstyrelsen. Skrivelsen bifogas.

- En permanent tävlingsplats skulle innebära ett stort lyft för sporten. Betydligt fler ungdomar skulle lockas att börja rida och elittävlingarna skulle få bättre förutsättningar, säger Jörgen Jarleman, ordförande i Stockholms Läns Ridsportförbund.

När det anordnas tävlingar på Ryttarstadion måste tillfälliga läktare byggas upp, eftersom det saknas permanenta läktare. Det skulle vara enkelt att göra om platsen till ett tävlingscentrum för ridsport. Förutom läktare behövs en utbyggnad av stallet samt en liten administrativ byggnad.

Ryttarstadion är ett område med historia; ridtävlingarna i OS 1912 och Ryttar-OS 1956 hölls där.

För kommentarer: Stefan Nilsson (MP) gruppledare 0761- 22 96 27, Jörgen Jarleman, ordförande i Stockholms Läns Ridsportförbund 0735-36 01 25.

MILJÖPARTIET DE GRÖNA I STOCKHOLMS STADSHUS
Ragnar Östbergs Plan 1, 105 35 Stockholm