Mongara AB

Göra skillnad genom att samarbeta med AntWalk

Pressmeddelande   •   Apr 29, 2014 22:00 CEST

Vi har gjort det igen, ett nytt fantastiskt samarbete säger Liselotte Norén. Den här gången mellan refo och FolkKulturCentrum som den 3 och 4 maj har AntWalk, en modevisning med kläder som fått nytt liv.

FolkKulturCentrum arrangerar sin årliga vårmodeshow 3 och 4 maj kl. 18, i år med hjälp av www.refo.nu Vi har letat i våra gömmor och hittat kläder som har fått nytt liv i workshops. Modellerna är i olika åldrar, storlekar och av olika kön på både två och fyra ben.

–Vi vill få med som många som möjligt och på ett lekfullt och inkluderande sätt fästa uppmärksamheten på miljön. Samtidigt vill vi presentera alternativa tankar och frågeställningar kring modeindustrin, säger Kim Sandefeldt, FolkKulturCentrum.

FolkKulturCentrum är en unik kulturförening som driver verksamhet inom konst, musik, teater, sång och dans. För tredje gången i rad anordnas AntWalk, modeshowen med kläder som kommer i retur från den som köpte dem nya, genom olika organisationer. Showen har ett okonventionellt upplägg och ett lättsamt uttryck. –Jag har aldrig sett så många glada modeller som hos er. Man blir verkligen upprymd, säger Eva Jansson, besökare på förra årets vårshow.

Förändra konsumtionsmönster genom utbildning, förbilder och inspiration

Carla Norrthon och Sara Li Catrin Mollstedt leder arbetet med Project Remake för ungdomar och vuxna som tillverkat delar av de kläder och andra skapelser som kommer att visas. De är modedesigners och stylar modellerna. –Vi tycker modebranschen ofta kan vara exkluderande och mode är ju till för folket, därför vill vi verka för ett mer folkligt, inkluderande mode, säger Sara och Carla.

Genom att arbeta i nya grupper och med nyfikenhet så skapar vi helt nya saker tillsammans säger Liselotte Norén, projektledare och grundare av refo. Vår vision är att skapa fler jobb på ett hållbart sätt och att göra det lokalt. På FolkKulturCentrum kommer vår unika design att hänga kvar till mitten av maj och vi kommer under helgen också att sälja våra produkter. AntWalken kommer också att börja med att vi visar upp vår giftfria barnkollektion. Det ska bli jättekul att se allt på plats, barn, hundar, modeller och fantastisk remake. Vi kommer också både tillverka och sälja vår senaste produkt, vårt Sluta snacka-armband. Läs mer på http://refo.nu/2014/04/28/armband-for-jobb/

Länk till FolkKulturCentrums pressrelease om eventet är http://www.mynewsdesk.com/se/folkkulturcentrum/pressreleases/antwalk-vaarens-folkligaste-returmodeshow-988005

Mongara har bidragit till förändring och verksamhets- utveckling av företag och organisationer i snart 20 år. För en del kunder är det vi som genomför utbildning inom ledarskap, kommunikation och affärsutveckling. För andra frigör vi förbättringsmöjligheterna genom att arbeta med utvecklings och innovationsprocesserna hos dem. Alltid med mod och kraft som ger dig konkreta resultat!

Sedan ett år driver vi www.refo.nu ett entreprenörsprojekt som skapar arbets-och utbildningstillfällen för personer i olika typer av utanförskap genom att samla in och göra remake av kläder. Det ger jobb och hållbarhet på riktigt.

Kontakt

AntWalk och FolkKulturCentrum, Elisabeth Hansen 070-7520640, Kim Sandefeldt 073-9032100, folkkulturcentrum@gmail.com, www.folkkulturcentrum.se

Refo, Liselotte Norén på 070-4411868, www.refo.nu

Naturskyddsföreningen, Annelise Jansson, tel.08-7026315, annelise.jansson@naturskyddsforeningen.se, www.naturskyddsforeningen.se