protestera.org

Göran Hägglund (KD) behöver omgående köpa miniräknare

Pressmeddelande   •  Sep 02, 2010 07:30 CEST

Göran Hägglund (KD) behöver omgående köpa miniräknare

Kristdemokraternas partiledare Göran Hägglund påstod i partiledarutfrågningen i Sveriges Television den 31 augusti att man under 10 år förtidspensionerade 141 personer per vecka. Siffran är alldeles felaktig och långt under hur många som verkligen förtidspensionerades under Socialdemokraternas tid.

Mellan åren 1998 till 2006, de år Försäkringskassan räknade ut antalet förtidspensioneringar per dag på, förtidspensionerades 51 personer om dagen eller drygt 357 personer per vecka. Hägglunds uppgift  att det var 141 personer per vecka är således helt felaktig. Varför Hägglund räknar på just 10 år kan man undra. Ännu mer undrande är vi till om Hägglund verkligen hängde med på matematiklektionerna i grundskolan då det blev hela 216 personer fel per vecka.

Hägglund predikade också om att vi hade en ”jätte hög sjukskrivning som inte liknade något annat land”. Här borde de sakkunniga i regeringen uppdaterat Kristdemokraterna för många år sedan. Göran Hägglund är naturligtvis väl medveten om denna myt men väljer ändå att bluffa, troligtvis då de tio budorden inte innehåller något om att man inte får ljuga.

Göran Hägglund borde också börja fundera på hur människorna bakom hans vinklade statistik verkligen mår. Det är oerhört billigt att hela tiden hänvisa till ett siffra i syfte att försvara den katastrofala reformen.

http://svtplay.se/t/130178/utfragningen__goran_hagglund ( tid 42:40)

Statistik:

År                  Antal                                    Ersättningsform                                                                                      Dagar

1998              14.839                                 (förtidspensioner på 100%)                                              365
1999              16.772                                 (förtidspensioner på 100%)                                              365
2000              21.005                                 (förtidspensioner på 100%)                                              365
2001              24.110                                 (förtidspensioner på 100%)                                              365
2002              24.813                                 (förtidspensioner på 100%)                                              365
2003              21.687                                 (permanenta sjukersättningar 100%)                                365
2004              19.323                                 (permanenta sjukersättningar 100%)                                365
2005              14.464                                 (permanenta sjukersättningar 100%)                                365
2006              11.256                                 (permanenta sjukersättningar 100%)           365