OK ekonomisk förening

Göran Lindblå väljer att gå styrelsevägen

Pressmeddelande   •   Jun 08, 2014 09:30 CEST

Efter mer än 17 år som VD och Koncernchef i OK ekonomisk förening – av totalt nära nog 25 år i OK- har en av kooperationens och näringslivets verkliga tungviktare Göran Lindblå, 60, valt att någon gång under hösten trappa ned och lämna den exekutiva rollen.

Det meddelade han vid OKs föreningsstämma i Stockholm på lördagen.

Han fortsätter dock som styrelseordförande i OKQ8.

-  Jag kommer att arbeta med olika styrelseuppdrag, men vill också få lite mer tid för familjeliv och musikutövandet, säger Göran Lindblå.

Han blev i våras omvald som vice ordförande i KF och ledamot i Folksam Sak.

Styrelsen i OK har inlett rekryteringsprocessen efter en efterträdare. Göran Lindblå fortsätter som vanligt tills en ny VD finns på plats.

För ytterligare information:
Göran Lindblå, OK ekonomisk förening 070- 598 44 22 Anna Marinder, OK ekonomisk förening 070- 268 01 97

OK ekonomisk förening ägs av nära en miljon medlemmar. Tillsammans äger de hälften av drivmedelsbolaget OKQ8. Den andra hälften ägs av staten Kuwait. Föreningen äger också bolag inom bilförsäljning, fastigheter och butiksdatasystem samt ett tiotal motortidningar.

OK är en konsumentkooperativ rörelse som består av sju självständiga ekonomiska föreningar: Föreningarna ägs av över 1,3 miljoner medlemmar som varje år delar på det eventuella överskottet i sin förening i form av återbäring på gjorda inköp. Den största av OK-föreningarna är OK ekonomisk förening som har över en miljon medlemmar. OK Norrbotten, OK Värmland, OK Västerbotten, OK Köping, OK Piteå och OK Örnsköldsvik har tillsammans cirka 300 000 medlemmar. OK-föreningarna bedriver bilistisk fackhandel och tillhandahåller både traditionella och förnybara drivmedel, biltillbehör, servicetjänster och mängd andra produkter.