Agent25 Sverige AB

Göran Persson första halvårets bästa PR-stjärna

Pressmeddelande   •   Jul 13, 2004 11:14 CEST

När Agent25 sammanfattar första halvårets publicitet för de politiska partierna står Göran Persson som ett enastående PR-lok för Socialdemokraterna. Han är i särklass den mest omskrivna partiledaren och statsrådet i år. Socialdemokraterna vann även PR-kriget i Almedalsveckan.

- Inte helt oväntat är Socialdemokraterna och Göran Persson de som dominerar mediescenen under första halvåret. Däremot är det förvånansvärt att Maud Olofsson som tidigare synts mycket i media är den partiledare som fått minst publicitet i år, säger Johan Johansson, analytiker på Agent25.

Listan över de ministrar som synts mest i media domineras av stats-, utrikes-, finans-, och justitieministern.

- Doldisministrarna fortsätter att hålla en låg profil i media, vilket även Mona Sahlin gjort som synts i mindre än en tiondel av antalet artiklar som noteras för Göran Persson, säger Johan Johansson.

Förra veckan i Almedalen krigade partierna i att synas mest i den mediala glansen. Bäst lyckades Socialdemokraterna och sämst kristdemokraterna. Bäst uppryckning från förra året gjorde Miljöpartiet som ökade sin publicitet från föregående år med 17 procent.

Partiledarna i media första halvåret 2004:

1. Göran Persson 3 197
2. Lars Ohly 1 740
3. Fredrik Reinfeldt 1 549
4. Göran Hägglund 1 231
5. Lars Leijonborg 1 124
6. Peter Eriksson 1 058
7. Maria Wetterstrand 975
8. Maud Olofsson 433

Siffran anger antal omnämnanden under perioden 1/1-30/6 2004. Mätningen avser partiledarens namn i samband med artiklar om sitt parti, således är exempelvis artiklar om Göran Persson som satsminister inte inräknade.

Statsråden i media första halvåret 2004:

1. Statsminister Göran Persson 8 013
19. Kommun- och bostadsminister Lars-Erik Lövdén 572
20. Barn- och familjeminister Berit Andnor 554
21. Biståndsminister Carin Jämtin 412
22. Förskole- och ungdomsminister, minister för vuxnas lärande Lena Hallengren 217

Siffran anger antal omnämnanden under perioden 1/1-30/6 2004. Mätningen avser ministrarnas namn i samband med artiklar om respektive ämbete.

Partiernas publicitet i samband med Almedalen 2004

1. Socialdemokraterna 254 (301)
2. Moderaterna 227 (233)
3. Miljöpartiet 148 (126)
4. Vänsterpartiet 113 (119)
5. Folkpartiet 111 (128)
6. Centerpartiet 67 (90)
7. Kristdemokraterna 62 (56)

Siffran anger antal omnämnanden Under perioden 4/7-11/7 2004. Siffran inom parantes anger partiets publicitet under Almedalsveckan 2003.

Fakta om mätningen
Topplista är sammanstäld av omvärldsbevakningsföretaget Agent25. Listan mäter hur mycket som skrivs om respektive riksdagsparti och dess ledare samt statsråden i regeringen i 450 olika nyhetskällor på nätet. Varje dag publiceras drygt 7 000 artiklar i dessa källor och är efter publicering direkt sökbara via Agent25.

För mer information:
Johan Johansson, analytiker Agent25: 08-534 80 406
Robert Tinterov, VD Agent25: 070-249 77 90

Se även www.agent25.se/press

Agent25 gör det möjligt att snabbt, effektivt och prisvärt bevaka vad närmare 3000 nyhetskällor dagligen publicerar på nätet. Användarna lägger själva upp vad agenterna ska söka efter och hur ofta sökresultatet ska presenteras. Över 2 200 kunder har sedan starten 1998 köpt omvärldsbevakning av Agent25. Verksamhet bedrivs idag i Sverige, Norge och Tyskland. För att testa våra tjänster, gå till www.agent25.se