Göran Persson tilldelas stort internationellt miljöpris

Pressmeddelande   •   Feb 15, 2007 10:53 CET

Vid en presskonferens i Oslo idag har det offentliggjorts att socialdemokraternas partiordförande Göran Persson har tilldelats det internationella miljöpriset Sofieprisen för sitt arbete med att göra Sverige till ett föregångsland i klimatpolitiken.

Sofie-stiftelsen, som delar ut priset, konstaterar att Sverige, under Göran Perssons ledning, har blivit ett föregångsland på miljöområdet. Persson har, enligt stiftelsen, konkret tagit tag i vår tids viktigaste uppgift och visat på möjligheter för andra länders politiska ledare att gå längre än vad Kyoto-protokollet kräver.

– Jag är mycket stolt och glad över att få motta detta pris. Detta handlar om vår tids viktigaste fråga, och jag hoppas att det engagemang som vi socialdemokrater har i klimatfrågorna sprider sig, både inom och utom Sverige, säger Göran Persson i en kommentar.

Sofie-priset kommer att tilldelas Göran Persson av den norska miljöministern Helen Bjørnøy under ett högtidligt arrangemang i Oslo, Gamle Logen, den 5 juni. Prissumman är på 100 000 US-dollar.

Bland tidigare pristagare märks bland annat 2004 års fredspristagare professor Wangari Maathai, journalisten John Pilger, organisationen ATTAC samt den kinesiska miljöaktivitisten Sheri Liao.

Sofie-stiftelsen
Daglig leder
Anette Langtvet
www.sofieprisen.no