Folkpartiet

Göran Perssons egna huslån gör Riksbanken mer självständig

Pressmeddelande   •   Mar 10, 2006 15:40 CET

- Sjaskigt agerat, Persson, men ändå bra för Riksbanken.

- En statsminister skall agera så att han/hon aldrig försätter sig i en jävsliknande situation som den som Göran Persson nu har försatt sig i; det ligger i ämbetet som statsminister att inte vara så oskicklig i ämbetet. Persson har betett sig på ungefär samma sätt som t ex en chef för en Systembutik som agerar så att hennes/hans oväld och opartiskhet gentemot leverantörer kan ifrågasättas. Trovärdigheten är skadad.

Det säger Carl B Hamilton, riksdagsledamot (fp) i en kommentar till Göran Perssons kritiska uttalanden om Riksbankens räntehöjningar.

- I Göran Perssons fall är det positivt för Riksbanken att hans trovärdighet nu är skadad! I framtiden kan nämligen Göran Persson inte med trovärdighet tala för lägre räntor. Alla vet från och med nu att när Göran Persson talar för sänkt ränta kan han lika gärna tala för Sveriges bästa, som för den privata familjeekonomins bästa. Perssons opinionsbildande förmåga när det gäller lättnader i penningpolitiken är ett minne blott, eftersom alla med någon gnutta kritiskt sinne vet att Persson själv tjänar storkovan på lägre räntor.

- Det något paradoxala är därför att riksbanken genom Perssons oförsiktiga uttalanden och sammanblandning av sina roller nu de facto fått en enklare sits i den ekonomiska debatten. Alternativt uttrycket: riksbanken blev igår mer självständig än den var innan Perssons rollsammanblandning blev offentlig.

- Det finns en diskret roffarkultur hos delar av arbetarrörelsens ledande skikt: Ola Rask med sina bil- och kursgårdsförmåner, fördelningen av sommarstugor avsedda för fattiga och utslitna kvinnor till sossepampar, missbruket av utnämningsmakten till att gynna de egna med höga poster, osv. Det gemensamma i allt detta är att (s)-personer med makt utnyttjar makten till att ge sig själva ekonomiska förmåner, avslutar Carl B Hamilton (fp).

Bakgrund: Göran Persson har en husbelåning på ca 13 milj. kr. Den 14 februari höjde Persson och Steen belåningen med ca 1 milj. kr. De räntehöjningar som Riksbanken gjort de senaste månaderna – om räntan är rörlig – bör ha kostat statministerns familj ca 65 000 kr (före skatt). Källor TV4 9/3 och Expressen 10/3.

_______________________________________________

Carl B Hamilton, Riksdagsledamot (fp), 0708-345 736, carl.b.hamilton@riksdagen.se

Terése Kärras, politisk sekreterare, 0708-54 90 81, terese.karras@riksdagen.se

Bild på Carl B Hamilton fri för publicering finns här:

Besök Carl B Hamiltons hemsida: