Neuroförbundet

Göte vill upprepa förra årets succé: Rock- och bluesgala till förmån för ms-forskning

Pressmeddelande   •   Aug 24, 2012 11:24 CEST

Den 8:e september arrangeras en Rock- och bluesgala för att stödja forskningen om ms, multipel skleros. Det är en uppföljare på förra årets succégala.

-Lördagen den 8 september blir det rock- och bluesgala på Olssons Brygga i Arvika. Då hoppas jag ni alla kommer för att lyssna till bra musik, samtidigt som ni ger ett viktigt bidrag till forskning om ms, säger Arvikabon Göte Persson initiativtagare och eldsjäl bakom rock- och bluesgalan.

-Musik har alltid betytt mycket för mig. Därför är musikgala ett självklart sätt för mig att samla in pengar till ms-forskning, säger Göte Persson, som fick ms för fyra år sedan. Men redan från början när jag blev sjuk bestämde jag mig för att ta tillvara alla glädjeämnen i livet, trots att sjukdomen inneburit drastiska förändringar i mitt liv, inte minst ekonomiskt och socialt.

-Förra årets gala gav inte mindre än 71 000 kr, en siffra som jag bestämt mig för ska bli ännu högre i år, med din hjälp!, säger Göte med stor entusiasm och berättar om programmet. Det bli massor av bra blues och rock på Olssons brygga. Band såsom Red Rock, Emil & The Varmlanders, Södra Åkeriet, Blue Ass Blues Band och Speedjunkies. Alla ställer upp utan betalning.

-All heder till alla som ställer upp: banden på galan, Olssons Brygga och Konsum Värmland och många andra som gör detta möjligt. Jag hoppas också på att många företag runt Arvika och Värmland ställer upp som sponsorer. Desto mer pengar går till ms-forskningen säger Göte.

Nytt för i år är att kvällen inleds med en caféeftermiddag med lotterier fika och lättsam underhållning av Vikenpojkarna. Hela entrén på 100 kronor kommer att gå till ms-forskning via NHR-fonden hos Neurologiskt Handikappades Riksförbund. Forskning som betyder mycket för många.

- Ms är en sjukdom som oftast debuterar mitt i livet. Orsakerna är fortfarande okända och därför finns ännu inget botemedel, bara behandlingar som bromsar sjukdomsutvecklingen. Här krävs det forskning, och det kostar pengar. Vi på Neurologiskt Handikappades Riksförbund, NHR, välkomnar verkligen initiativet med en rock- och bluesgala för ms. Det ger inte bara ett mycket värdefullt ekonomiskt bidrag, utan hjälper också till att sprida kunskap om sjukdomen, säger Kathleen Bengtsson-Hayward, NHR:s förbundsordförande.

Fakta om insamlingen
Entréavgiften (100 kronor) och eventuella sponsringsintäkter kommer att gå till NHRs 90-konto, som kontrolleras av Svensk Insamlingskontroll. Vid förköp via Tickster dras en administrationsavgift på max tio kronor per biljett.

De som vill stödja galan kan sätta in pengar på NHRs PG 90 10 07-5. Märk betalningen med Arvika för MS. På plats kan man också använda SMS för spontana gåvor. Messa MS till telefonnummer 72930, så skänks 50 kronor till NHR. (eventuell trafikavgift tillkommer)

Fakta om MS
Multipel skleros är en livslång, neurologisk sjukdom som drabbar nervceller i det centrala nervsystemet (CNS). Det centrala nervsystemet består av hjärnan och ryggmärgen. Ordet multipel skleros betyder ”många ärr” och syftar på att det bildas ärr på olika ställen av CNS.

• MS debuterar oftast i åldrarna 20-40 år
  • MS är nästan dubbelt så vanligt hos kvinnor än hos män
  • MS påverkar olika människor på olika sätt
  • Det är mycket svårt att förutsäga förloppet av MS
  • MS är en neurologisk sjukdom och inte en muskelsjukdom
  • En kombination av olika faktorer orsakar troligen MS
  • MS är vanligare i länder med kyligare klimat
  • Omkring 17 000 svenskar har MS, varje år får 450 nya personer diagnosen.

Ytterligare fakta, se gärna; www.nhr.se,
    www.konsumvarmland.se www.olssonsbrygga.se

För ytterligare information, kontakta;
  • Initiativtagaren Göte Persson, 073-0943897
  • Insamlingsansvarige på NHR Lotta Sydäng-Melin. 076-0017028,
  • Informationschef Konsum Värmland, Klas Olsson, 070-6291992 eller 054-220102

Neurologiskt Handikappades Riksförbund är en ideell och politiskt obunden intresse-, service- och kamratorganisation. Vi verkar på riks-, läns- och lokal nivå. Vi arbetar bl.a. genom att stödja forskning, samt genom utrednings- och utvecklingsarbete. Förbundet har idag drygt 13 000 medlemmar. NHR verkar för att personer med neurologiska sjukdomstillstånd skall få sina behov och rättigheter tillgodosedda och därigenom förbättrade levnadsvillkor.