CMMK

Göteborg City Airport får ny VD

Pressmeddelande   •   Nov 28, 2011 19:04 CET

Annika Nyberg blir ny VD för Cityflygplatsen i Göteborg AB

Den 1 december 2011 tillträder Annika Nyberg posten som VD för Cityflygplatsen i Göteborg AB. Bolaget får därmed en VD med stor branschkunskap och lång ledarerfarenhet från liknande uppdrag.

Göteborg City Airport är en snabb och effektiv flygplats belägen nära Göteborg. Flygplatsen utgör en viktig del i regionen då den tillhandahåller flygplatstjänster för det samhällsnyttiga flyget inom verksamheter som ambulans, kustbevakning, polis och räddningstjänst.

– Annika är en engagerad och erfaren ledare med stor branschkunskap och bred erfarenhet av att driva mindre flygplatser med mycket gott resultat. Göteborg City Airport får med Annika som VD goda förutsättningar att fortsätta det påbörjade arbetet för att utveckla flygplatsens roll i regionen, säger Olle Sundin styrelseordförande för Cityflygplatsen i Göteborg AB.

Annika Nyberg är idag flygplatschef på Visby Airport och har varit ansvarig för flygplatsens utveckling på en rad områden, inte minst inom miljöområdet och utbudet av flyglinjer och destinationer tillsammans med företrädare för regionen.

– Jag ser fram emot att tillsammans med medarbetare, flygbolag och andra aktörer ta mig an de utmaningar som flygplatsen står inför och fortsätta att utveckla Göteborg City Airport så att den berikar regionen på allra bästa sätt, säger Annika Nyberg.

Annika efterträder Göran Hall som går i pension den 1 februari 2012.

Annika Nyberg har över sex års erfarenhet inom flygbranschen.
Hon har tidigare bland annat arbetat som:

- Flygplatschef på Åre Östersund 2008/01-2008/11
- Kommersiell chef på Göteborg Landvetter Airport 2005 – 2009

Annika Nyberg är 42 år och bor tillsammans med sin familj i Floda.

Foto på Annika finns och kan laddas ner på flygplatsens nya hem,sida, www.goteborgairport.se (pressrum).

­­­­­­­­­_______________________________________________________________________________

Mer information:

Carl-Magnus Hedin
Press/kommunikation
cm@cmmk.se

Göteborg City Airport är Västsveriges andra internationella flygplats. Cirka 750 000 passagerare reser årligen med lågkostnadsbolagen Ryanair och Wizz Air samt Gotlandsflyg.  I år erbjuder flygplatsen reguljär flygtrafik till och från ett 20-tal destinationer i 12 länder. Flygplatsen, som ägs av AB Volvo, Göteborgs Stad och Swedavia AB, betjänar också en rad samhällsnyttiga verksamheter som polisflyget, ambulansflyg och räddningshelikoptrar.