Capee Group AB

Göteborg Energi ökar effekten och minskar CO-utsläppen med Capee Action Station

Pressmeddelande   •   Nov 09, 2011 09:00 CET

Det framgångsrika samarbetet mellan Göteborg Energi och cleantechföretaget Capee Group går nu in på sin tredje driftsäsong. Förväntningarna handlar bland annat om en fortsatt ökad effekt och minskade utsläpp av CO.

Redan under pilotprojektet med Capee Action Station vintern 2009/2010 upplevde Göteborg Energis operatörer att de kunde öka effektuttaget på biopannan och samtidigt minska CO-utsläppen. Efter pilotprojektet tecknade Göteborg Energi ett flerårigt avtal med mjukvarans skapare och utvecklare Capee Group AB. Förväntningarna inför den kommande driftsäsongen är bland annat fortsatt minskade CO-utsläpp:

– Att köra en biopanna är komplext. Det är många nyckeltal som ska optimeras och som ska hållas inom gränsvärdena. Det är många parametrar som påverkar. Nyckeln är att operatörerna jobbar aktivt med driften av pannan. Med Capee Action Station hittar de snabbare orsaker till och lösningar på driftproblemen. Det är enkelheten i att snabbt få fram alla fakta som är grunden. Det blir också enklare att föra vidare information till nästa skift så att vi kan bibehålla bästa drift hela tiden. Jag ser Capee Action Station som ett led i vår framsynthet där vi söker ständiga förbättringar, säger Anders Alhede, Driftchef på Göteborg Energi.

– Att ge driftpersonalen rätt beslutsstöd förbättrar alla nyckeltal i den komplexa driften av biopannor. Göteborg Energi är ledande i energibranschen och det ska bli spännande att följa utvecklingen av vår tredje säsong tillsammans. Och se dem ta ytterligare ett steg mot en mer hållbar och lönsam drift, säger Peter Nilsson, VD på Capee Group.

För mer information kontakta:

Peter Nilsson, VD på Capee Group AB
Mobil +46 (0)708 53 28 80, Email peter.nilsson@capeegroup.com

Capee Group är ett banbrytande cleantechföretag inom processindustrin som är övertygade om att det är driftpersonalen som avgör verksamhetens produktionsvolym, energiförbrukning och utsläpp. Med sin patentsökta mjukvara Capee Action Station™ samt helt unika kombination av processingenjörer och systemutvecklare ger man den operativa driften ett IT-stöd som varit helt otänkbart tidigare. Capee Group vänder sig till alla målinriktade processindustrier som vill göra sin verksamhet mer lönsam och hållbar.