Pixbo Wallenstam Innebandy

Göteborg vs Skåne i Scandinavium

Pressmeddelande   •   Sep 29, 2008 09:16 CEST

Göteborg vs Skåne i Scandinavium den 4 januari

Söndagen den 4 januari 2009 blir det en ny stor innebandyfest i Scandinavium. Den stora ungdomsturneringen Gothia Innebandy Cup spelas den 3-6 januari, och som en del av turneringen bjuds deltagarna detta år på dubbla elitmatcher med temat "Göteborg vs Skåne", där Lindås Waves först tar emot Landskrona Falcons för match i div. 1 herrar, och Pixbo Wallenstam därefter möter FC Helsingborg i Svenska Superligan. Mellan matcherna kommer publiken att bjudas på stor show i regi av Gothia Cup.

Prel. program:
16.00 Match 1: Lindås Waves - Landskrona Falcons
18.30 Aktivitet Gothia Innebandy Cup
19.30 Match 2: Pixbo Wallenstam - FC Helsingborg

Under Gothia Innebandy Cup 2008 slogs publikrekordet för en match i Svenska Superligan. Då såg 7863 personer Pixbo Wallenstam slå Storvreta med 7-3 i Scandinavium. Publikrekordet för en div. 1-match i innebandy härrör också från Scandinavium och matchen RBK Göteborg - Älvstranden som drog 1 431 åskådare den 7 november 2004.

Ytterligare kommentarer:
Lena Rönnefors, turneringsansvarig Gothia Cup, tfn 0707-88 71 10
Hans-Göran Johansson, ordförande Lindås Waves, tfn 0705-52 26 15
Magnus Nilsson, ordförande Pixbo Wallenstam Innebandy, tfn 0733-25 43 01
Stephen Selindh, ordförande Göteborgs Innebandyförbund, tfn 0733-25 43 05

Ytterligare information:
www.gothiainnebandycup.se
www.lindaswaves.se
www.pixbo.se

Gothia Innebandy Cup startade 1994 och turneringen har genom åren blivit en av de mest populära innebandyturneringarna. Mer än 4 500 lag och över 65 000 spelare från 12 nationer har deltagit i Gothia Innebandy Cup. Årligen deltar närmare 500 lag vilket gör Gothia Innebandy Cup till världens största innebandyturnering.

Lindås Waves IBK är en av Göteborgs största innebandyklubbar med en stor ungdomsverksamhet och målet att spela med sina representationslag i de högsta serierna. Klubben har idag närmare 700 aktiva och ca 40 lag i seriespel.

Pixbo Wallenstam Innebandy deltar med sina dam- och herrlag sedan många år i innebandyns högsta serier med framgångsrika resultat. Föreningen bedriver även en omfattande ungdomsverksamhet med närmare 900 medlemmar och 55 seriespelande lag med bas i Mölnlycke, Härryda kommun.