Eurospacers

Göteborgare blev årets David mot Goliat-vinnare!

Pressmeddelande   •   Nov 11, 2016 08:02 CET

Vilken småföretagare i Sverige har det där lilla extra för att utmana branschens jättar? Igår korades årets David mot Goliat-pristagare.

Årets David mot Goliatvinnare heter Stefan Andersson, VD på Eurospacers i Göteborg men mest känd som mannen bakom Speedieskonceptet för byggindustrin. Stefan hittade inspirationen till sin uppfinning Speedies hemma i köket – en äggkartong! Han lånade äggkartongens grundidé för att ta fram en helt ny typ av distanser, som används när man gjuter betonggrunder.

Nu ökar omsättningen i bolaget i snabb takt, och man har även fått godkända patent i både USA och Kina. Målet är att utmana de stora jättarna på världsmarknaden med ett bättre, snabbare, miljövänligare och ett mer ergonomiskt sätt att gjuta grunder.

"– Att vinna David mot Goliat-priset är speciellt för det är lätt att relatera till. Jag har verkligen känt mig som en David som utmanat de stora drakarna på marknaden", säger Stefan och menar att det finns poänger med att vara liten:

"– Vi har kunnat överraska genom att röra oss under radarn medan vi utvecklat vår produkt. Internationellt sett är vi ett litet företag i ett litet land, ingen hade kunnat förutspå att detta kunde hända", fortsätter Stefan.

Men nu vet konkurrenterna. Och ryktet går att de tittar på hur de ska kunna möta Stefans produkt.

Något firande kommer Stefan däremot inte hinna med.

”– Jag har precis varit på resa i England med Västsvenska Handelskammaren för att visa upp vår produkt och responsen har varit fantastisk, säger han nöjt. Hälsa och säkerhet prioriteras högt i England, och kan man då samtidigt spara mycket pengar på ett enklare och snabbare arbetssätt, ja då blir responsen som den blir. Produkten talar för sig själv”, avslutar Stefan Andersson.

Om David mot Goliat

David mot Goliat-tävlingen har blivit en uppmärksammad tradition från småföretagartidskriften Driva Eget. Varje år utses en vinnare som har utmanat jättarna på sin marknad, antingen genom att knipa marknadsandelar eller genom att tillföra något helt nytt i branschen.

Så här lyder juryns motivering:

”Stefan Andersson har visat att ett en enda persons kreativa tänkande inte bara kan föda nya, bättre produkter, utan även kan hitta öppningar på marknaden när ingen annan ser dem. Nu sätter Eurospacers siktet på en utlandslansering. Stefan är årets självklara David!”

Läs mer om företaget eller produktkonceptet på www.eurospacers.eu alt. på systerbolaget Innovativ Plasts hemsida www.speedies.se

För mer info och bilder kontakta Stefan Andersson 0703- 888 333, stefan.andersson@eurospacers.eu