MasterCard

Göteborgare vill ha prylar och teknik i julklapp

Pressmeddelande   •   Nov 18, 2011 16:16 CET

Stockholm, 18 november 2011
Enligt MasterCards Konsumtionsindex vill en av sex göteborgare (16 procent) ha prylar och teknik i julklapp. Bland storstäderna är Göteborg den stad som har prylar och teknik högst upp på önskelistan (Göteborg 16 procent, Malmö 14 procent och Stockholm 12 procent). 16 procent innebär samtidigt att Göteborg hamnar över riksgenomsnittet för prylar och teknik som är 13 procent. Kläder är även populärast i Göteborg bland storstäderna (Göteborg 9 procent, Stockholm 7 procent, Malmö 7 procent).

Vad vill du helst ha i julklapp?
                                                             Sthlm        Göteborg         Malmö

Prylar och teknik                                        12 %             16 %             14 %
Kläder                                                         7 %               9 %               7 %
Presentkort                                                  9 %             12 %              15 %
Annat                                                         17 %             12 %               9 %

Enligt undersökningen började knappt var tionde (9 procent) göteborgare med att handla julklappar ett par månader i förväg. Den siffran gör att man bland storstäderna har minst framförhållning (Göteborg 9 procent, Stockholm 12 procent, Malmö 14 procent).
Närmare en femtedel (19 procent) av stadens befolkning väntar till den sista veckan innan julafton med julshoppingen. Göteborg placerar sig över genomsnittet som ligger på 13 procent. Samtidigt är staden tvåa bland storstäderna när det kommer till att julshoppa sista veckan (Malmö 23 procent, Göteborg 19 procent, Stockholm 11 procent).

När planerar du att börja handla dina julklappar i år?

Sthlm  Göteborg  Malmö

Jag har redan köpt de flesta av mina julklappar        15 %         16 %     23 %
Ett par månader i förväg                                         12 %           9 %     14 %
Under december månad                                         47 %         39 %     26 %
Någon vecka innan julafton                                     11 %         19 %     23 %
En eller ett par dagar innan julafton                           2 %           4 %       4 %
Jag kommer inte handla några julklappar i år            10 %           9 %       3 %
Tveksam, vet ej                                                       3 %           4 %       6 %

För mer information, vänligen kontakta:
Robert Carlsson, presskontakt för MasterCard
robert.carlsson@bm.com

Om undersökningen
Totalt besvarades telefonenkäten av 1000 svenskar 15 år eller äldre under oktober månad 2011. Resultaten representerar den svenska befolkningen med avseende på kön och ålder och geografisk hemvist. Datainsamlingen gjordes i form av telefonintervjuer.

Om MasterCard
MasterCard är ett globalt betalnings- och teknikföretag som driver världens snabbaste nätverk för betalningsprocesser. MasterCard finns till för konsumenter, finansiella institut, handlare, näringsliv och offentlig förvaltning i mer än 210 länder världen över. MasterCards produkter och lösningar bidrar till att vardagshandeln blir enklare, säkrare och effektivare såväl för den enskilda konsumenten som för en rad olika verksamheter till exempel shopping, resor och företagande. Läs mer på www.mastercard.com, följ oss på Twitter @ mastercardnews eller delta i konversationen på The Heart of Commerce blogg.