Panteriet Sverige KB

Göteborgs Panteri flyttar till större lokaler

Pressmeddelande   •   Feb 20, 2011 13:53 CET

Returpack, som ansvarar för det svenska pantsystemet, arbetar kontinuerligt för att effektivisera hanteringen av pant. Samarbetet med Returpack möjliggör nu att Göteborgs Panteri flyttar till en större lokal. Antalet pantmaskiner tredubblas, varje pantmaskin har en kapacitet att panta 5000 burkar i timmen. Varje pantmaskin har en stor rondell där man häller i PET-flaskor eller burkar, som sedan scannar och räknar panten. Pantersättningen är självklart densamma som i butik.

Vi hämtar panten

Göteborgs Panteri håller öppet fem dagar i veckan och alla är där välkomna att lämna in sin pant. Göteborgs Panteri hämtar även panten hos de privatpersoner, föreningar eller företag som hanterar mycket pant, detta sker kostnadsfritt.

- Vi vill helt enkelt verka för en bättre miljö genom att underlätta hanteringen för de som har stora volymer pant. Vi vill hjälpa till att minska frakten av okrossad pant som idag körs många mil innan de blir pantade. Vi vill där igenom hjälpa till att minska panthanteringens miljöpåverkan. Vi har under 2010 hämtat pant hos privatpersoner och företag för över 500,000 kronor, ett gott resultat tycker vi. Nu hoppas vi att fler ansluter sig till oss säger Zandra Gulam som är ägare av Göteborg Panteri.

Bekvämt för kunden

Vidare säger Zandra, att våra Panterier ligger rätt i tiden. Då Returpack arbetar med att uppnå de återvinningsmål som regering och riksdag fastslagit, tittar Returpack på flera faktorer. En av de viktigaste faktorerna för att uppnå målet är att konsumenten upplever det som bekvämt att panta, och att tillgängligheten är hög. Det är vad ett Panteri innebär.

I dag lämnar man in sin pant och får pantersättningen insatt på sitt konto. Vi håller just nu på att titta på en lösning där pantersättningen kommer att överföras direkt på kundens betalkort, säger Zandra.

Zandra Gulam
Info@panteriet.se