Encode Networks Svenska AB

Göteborgsföretaget Encode expanderar i Kina

Pressmeddelande   •   Jun 03, 2013 14:29 CEST

I samband med Volvo Cars vidare etablering i Kina är Encodes expandering ett faktum.

Att europeiska företag etablerar sig och påbörjar tillverkning i världens största ekonomi är inget nytt, men att man har samma höga krav på automatisering och kvalitet gentemot sina nya kinesiska leverantörer som sina europeiska, är något helt nytt. Volvo har i 25 år använt sig av elektroniskt dokumentutbyte och godsmärkning enligt den europeiska bilindustrins standard Odette, något som man vill tillämpa även i Kina.

Detta påverkar vilka kontroller man har och förmågan att eliminera felkällorna i material- och informationsflödet. Här har Volvo visat tydligt att man har precis samma krav som man har på sina Europeiska leverantörer.

Det smarta är enkelheten och sättet att leverera lösningen.

Sedan av början av maj tillhandahåller Encode en leverantörsportal till kinesiska leverantörer. Det hela började med att vi kom i kontakt med en representant från kinesiska CEDEX, som är Kinas största leverantörsportal till bilindustrin. Han visade stort intresse för våra lösningar, vilket naturligtvis var smickrande, men att ta steget vidare till att börja samarbeta och upprätta avtal har varit en lång och rolig utmaning, säger Mikael.

–  Då det rör sig om många leverantörer som i värsta fall inte har en tydlig IT-infrastruktur, gäller det att lösningarna är enkelt uppbyggda och lätt kan samarbeta med standardsystem som redan finns på plats. Alla våra systemstöd driftas och supporteras från Göteborg, vilket innebär att underleverantörerna slipper investera i IT, säger Mikael Johansson.

Att etablera sig i Kina kan många gånger vara en utmaning, varken jag eller mina kollegor har jobbat utanför Europa tidigare, säger Mikael. Men det finns sätt som gör det enklare:

• Hitta en bra och seriös partner via branschrelaterade mässor eller kontakter.
  • Anlita en advokatfirma som är etablerad i Kina och kan deras lagar och kultur i samband
    med upprättande av avtal etc.

Encode Networks Svenska AB har idag representation i Stockholm, Göteborg och Falkenberg. Tillsammans med våra partners har vi en stark geografisk täckning.

Vi tillhandahåller kompetens och produkter för elektronisk handel och logistikprocesser inom
branscher som fordons- och verkstadsindustri, handel, bygg och transport.

Tidig information och påverkansmöjligheter som aktiv medlem i Odette Sweden och GS1 ger oss ett försprång och säkerställer lösningar i framkant på utvecklingen.

Vi stödjer våra kunder i att bygga och behålla en ledande position med hjälp av vår djupa branschkunskap inom EDI och dokumenterade leveransförmåga.