Companeros

Göteborgskreatörer döper om innerstan

Pressmeddelande   •   Jun 16, 2014 13:23 CEST

Göteborgskreatörer döper om innerstan

När allt fler fristående handlare, krögare och caféägare tvingas lämna plats åt kedjor finns det fortfarande personer som kämpar ideellt för det småskaliga och personliga. Nu går en grupp kreatörer och småföretagare i Göteborgs ursprungliga handelskvarter samman på sitt eget sätt, för att få fler att återupptäcka innerstan. Under namnet Kvarter 23 vill man skapa en oberoende och öppen kanal som bidrar till att väcka nyfikenhet kring allt som händer i kvarteren.

- Folk drar sig allt mer ut mot stormarknader och stan blir mer generisk. Vi var några kreatörer som funderade på vad vi skulle kunna göra för att återväcka intresse och engagemang för innerstan. Hur kunde vi på vårt sätt hjälpa varandra och vara en inspirerande och positiv motkraft? säger Maria Alexén, en av initiativtagarna.

Så föddes tanken om att gå samman under ett gemensamt paraply för att få fler att skapa förnyat intresse och engagemang runt Göteborgs innerstad och kvarteren runt Grönsakstorget, Södra Larmgatan och Viktoriapassagen.

Tillsammans med studenter från Reklamskolan Göteborg har man under fyra veckors tid tagit fram filmer och kampanjer för ett urval av de småskaliga företagare som finns här idag. Utöver det har de också tagit fram idéer för hur man kan göra kvarteren mer trivsamma, exempelvis genom fler sittplatser, konst och en gatufestival.

- Det känns jättekul och de har verkligen lagt ner hela sin själ i detta. Vi vill ha ett positivt Göteborg och hoppas att det som händer i Kvarter 23 ska ge ringar på vattnet och involvera hela staden att göra mer. Och kanske även andra städer, säger Karin

Lindberg, en av handlarna i Kvarter 23.

Filmerna kan ses på www.kvarter23.se och under hashtag #kv23 är alla välkomna att vara med och bidra.

Om Kvarter 23

Bakom idén står kommunikationsbyrån Compañeros och handlarföreningen Cityhandlarna. Namnet Kvarter 23 har sitt ursprung i Göteborgs genuina handels- och hantverkarkvarter med anor från
1600-talet. Stadsplanen delades på den tiden in i så kallade rotar, vilka sedan blev kvarter.

För ytterligare information kontakta:
Maria Alexén, Compañeros. Maria@kvarter23.se , mobil 0734-233067.