Folkpartiet

Göteborgssymfonikerna och Göteborgsoperan får mer pengar i Folkpartiets budgetförslag

Pressmeddelande   •   Nov 30, 2010 15:09 CET

Folkpartiet föreslår i sin tilläggsbudget en ökning med 18 miljoner till Göteborgssymfonikerna och Göteborgsoperan samt till Västarvet.

-        Symfonikerna och operan är två mycket framgångsrika kultur scenersom vi från Folkpartiet vill se fortsätt ha höga ambitioner såväl vad gäller konstnärlig nivå som antal uppsättningar och föreställningar, säger Lars Nordström (FP).

-        Jag uppfattar att vi i Göteborg för tillfället har en i det närmaste unik situation med två oerhört framgångsrika scener som gång efter annan sätter gör sensationellt bra uppsättningar. Detta vill vi i Folkpartiet slå vakt om.

-        Från folkpartiet vill vi gärna föra samtal över blockgränsen för att se om det finns förutsättningar för att undvika att symfonikerna och operan hamnar i en svår situation där man tvingas dra ner på ambitionerna. Jag uppfattade att regionstyrelsens ordförande, Gert-Inge Andersson (S) tog upp min kastade handske och bjöd in till samtal före jul. Jag har förhoppningar om att vi tillsammans i regionen ska kunna lösa detta på ett bra sätt för symfonikerna och operan, avslutar Lars Nordström.

Vänersborg 30 november 2010

För mer information och kommentarer:

Lars Nordström,

Jonas Andersson, oppositionsråd för Folkpartiet