Itatake AB

Göteborgsutvecklade spelet FirstLetter når internationell framgång

Pressmeddelande   •   Jul 21, 2015 12:57 CEST

Det svenska spelföretaget Itatake tänkte annorlunda när de skapade sitt senaste spel FirstLetter för Apple Watch och Iphone. Ett lyckat tillvägagångssätt som nu tar plats när kartan för mobilt spelande ritas upp på nytt.

I och med lanseringen av Apple Watch har det diskuterats i hur den nya enheten kommer att användas vid mobilt spelande. En stor del av de spel som laddas hem till Apple Watch är i grunden spel utvecklade för Iphone. Spelupplevelsen påverkas dock av klockans mindre skärm och flertalet tekniska begränsningar jämfört med en Iphone.

‒ Vi ville tänka rätt från början när vi hörde att Apple Watch skulle lanseras, säger Mattias Granat på Itatake. Vi tänkte igenom noga vad som skulle fungera och vara roligt på Apple Watch, samtidigt som det även skulle bli en lika bra upplevelse på en Iphone.

Resultatet blev FirstLetter, ett ordspel där du som spelare ska hitta den första bokstaven i det omblandade ord som dyker upp. Spelmekanikens nyckel i att man bara ska hitta den första bokstaven i ordet ger ett snabbt och spännande spel som ger samma spelglädje på liten som stor skärm, något som spelarna håller med om i sin feedback.

‒ Vi har valt att släppa spelet på några utvalda marknader och ser en fantastisk utveckling i bl.a. USA, berättar Thomas Wedin på Itatake. Upp mot 20% av de som laddar hem spelet fortsätter att spela FirstLetter flera gånger i veckan.

FirstLetter lanserades den 18 juni i Sverige, USA, Storbritannien, Australien och Kanada. Om ett par veckor släpps en uppdatering med flera nya funktioner som spelarna efterfrågat.

‒ Det är viktigt för oss att lyssna på de som spelar spelet, fortsätter Thomas. Det är de som är våra ambassadörer och kan vi göra så att de tycker att spelet är ännu bättre så ökar chansen att spelet sprids ytterligare.

Att Itatake tänker nytt och annorlunda visade sig även under Nordic Game Conference tidigare i våras där Itatake tog emot 200 000 DKK från Nordiska Datorspelsprogrammet för sitt kommande spel Pukk. Men innan dess kommer ytterligare två spel från Itatake att lanseras under hösten vid sidan om FirstLetter och det tidigare spelet Pebble Universe som har fått mycket bra recensioner runt om i världen.

Officiell trailer för FirstLetter: https://youtu.be/4_3Xw0zm8AM

Mer information:
Thomas Wedin
thomas.wedin@itatake.com
0702 433 442

Mattias Granat
mattias.granat@itatake.com
0705 382 843

Itatake AB är en spelstudio baserad i Göteborg. Mer information om Itatake finns på www.itatake.com.