Sveriges Veteranförbund (SVF)

Göteborska går med i Veteranmarschen

Pressmeddelande   •   Aug 20, 2015 08:22 CEST

Veteranmarschen är en 30 mil lång vandring för att hedra och synliggöra Sveriges alla militära och civila veteraner. En av deltagarna är LenaTilly från Göteborg. Tilly går med i Veteranmarschens etapp mellan Bålsta och Kungsängen den 21 augusti – en sträcka på 24 km.

Veteranmarschen ordnas för tredje året i rad av Sveriges Veteranförbund Fredsbaskrarna, SVF. SVF samlar och hjälper Sveriges alla civila och militära veteraner och deras anhöriga. Syftet med Veteranmarschen är både att låta alla deltagarna känna gemenskap och att längs vägen synliggöra Sveriges alla veteraner och ge dem den erkänsla som de förtjänar.

LenaTilly från Göteborg går mellan Bålsta och Kungsängen den 21 augusti

LenaTilly från Göteborg är en av deltagarna i Veteranmarschen 2015. Tilly kommer gå med i marschen när den går från Bålsta till Kungsängen den 21 augusti.

Minst 100 000 veteraner – outnyttjad samhällsresurs

I Sverige finns i dag över 100 000 veteraner, såväl civila som militära. Under utlandstjänsten har de fått kunskaper och erfarenheter som är eftertraktade och nyttiga även på hemmaplan, som till exempel god organisationsförmåga, hög teknisk kompetens och interkulturella erfarenheter.

För intervju med LenaTilly, vänligen kontakta: Per Lennartsson, 0708-79 90 86

Sveriges Veteranförbund Fredsbaskrarna finns till för alla svenska veteraner. En veteran är en person som internationellt deltagit i fredsfrämjande eller humanitära insatser. Det kan vara en brandman som hjälpt till utomlands vid en jordbävningskatastrof, en polis som arbetat utomlands för Rikspolisstyrelsen eller en soldat som gjort FN-tjänst. Den gemensamma nämnaren är att de har ställt upp när världssamfundet kallat till insatser för fred i världen.

H.K.H. Prins Carl Philip är höge beskyddare av Sveriges Veteranförbund Fredsbaskrarna.