Götheborgs Cigarrsällskap

Götheborgs Cigarrfestival sprider cigarrkultur under Göteborgs Kulturkalas

Pressmeddelande   •   Aug 07, 2012 07:45 CEST

Torsdag till lördag 16-18 augusti arrangeras Götheborgs Cigarrfestival för tredje året i rad. I samband med Göteborgs Kulturkalas kommer cigarrentusiaster på alla nivåer att dela med sig av erfarenheter, lyssna på föredrag och vara med på spännande provningar av cigarrer från världens alla hörn. Arenan för årets festival är utomhusloungen på Café Grindstugan vid Trädgårdsföreningen och som vanligt är det Götheborgs Cigarrsällskap som står som arrangör.

– Sedan vi startade festivalen 2010 har intresset bara ökat. I år är arrangemanget större än någonsin och vi har redan riktigt många anmälningar till alla våra föreläsningar och cigarrprovningar. Göteborgskalaset är en folkfest för göteborgarna och självklart vill vi vara en del av festen och sprida cigarrkultur till alla som är intresserade, säger Eric Pérez, ordförande i Götheborgs Cigarrsällskap.

Götheborgs Cigarrsällskap vill genom festivalen främja cigarrkulturen i Göteborg med omnejd och skapa naturliga band mellan marknaden och cigarrentusiaster oavsett vilken nivå man befinner sig på.
– Kultur handlar om all form av njutning, mat, dryck, musik och konst – vad du vill. Och naturligtvis har cigarren sin plats här. Det är roligt att intresset för cigarren växer i Sverige och att vi ser fler och fler cigarrprovningar likt vin- eller whiskyprovningar, säger Eric Pérez.

Programöversikt Götheborgs Cigarrfestival

16 augusti:

Kl. 14.00 Humidorer, snoppare och allt annat du inte klarar dig utan
Kl. 18.00 En oförglömlig smakupplevelse med cigarrer och starkviner

17 augusti:

Kl. 12.00 Förvandla din cigarrlåda till en välljudande cigarrlådegitarr!
Kl. 15.00 Cigarrkunskap från början
Kl. 17.00 Cuba – cigarrens hemland
Kl. 18.00 Kaffe & cigarr - så naturligt, så svårt men ack så bra!

18 augusti:

Kl. 12.00 En smakresa med Calvados, Armagnac och goda cigarrer
Kl. 15.00 Maduro – det mörkbruna guldet
Kl. 18.00 Padron – från snickare till världsledande cigarrproducent

För mer information gå in på www.gotheborgscigarrfestival.se eller ladda hem programbladet här:

För mer information kontakta:
Eric Pérez, ordförande i Götheborgs Cigarrsällskap, tfn +46(0)708 99 44 02
Anders Ekhammar, pressansvarig, tfn +46(0)707 46 25 79
www.gotheborgscigarrfestival.se alt.  http://www.facebook.com/gbgcigarr

Götheborgs Cigarrsällskap är en ideell förening som har som mål att främja cigarrkulturen i Göteborg med omnejd. Vi vill knyta samman företag och privatpersoner med cigarrintresse på ett sätt som främjar alla parter. Förhoppningsvis genom många trevliga event och träffar med olika teman.