Index

Goldin+Senneby

Pressmeddelande   •   Dec 09, 2009 10:43 CET

Headless. From the Public Record
med Angus Cameron (ekonomisk geograf), K.D. (fiktiv författare), Kim Einarsson (curator/skribent), Anna Heymowska (scenograf), Marcus Lindeen (regissör) och Eva Rexed (skådespelare)

4 november–13 december 2009

Konstnärsduon Goldin+Senneby arbetar sedan
2004 i en gemensam verksamhet där iscensatta handlingar som
presentationer, seminarier och diskussioner används för att undersöka juridiska, finansiella och rumsliga konstruktioner.

I projektet Headless, vilket påbörjades 2007 i undersökandet av offshore företaget Headless Ltd, Bahamas, koncentrerar sig duon på att med olika teatraliska gester blottlägga strategier för undandragande som den finansiella offshore industrin använder sig av. Headless är ett projekt som ges sin beskrivning under det att det utförs. Goldin+Senneby har givit i uppdrag åt författaren John Barlow att under pseudonymen K.D. fungera som en spökskrivare, och i kriminalromanens form panorera tillkomstprocessen där såväl verkliga som fiktiva karaktärer tillåts att framträda i berättelsen och i verkligheten.

När Index visar det långsamt växande projektets senaste utveckling ges Headless en första fysisk manifestation i Stockholm . Utställningen Headless – From The Public Record presenterar ett nytt kapitel av boken Looking for Headless i kombination med vernissagekvällens artist talk där Angus Cameron, konstnärernas representant i utställningen, framträder i samtal med curator Kim Einarsson i en rumslig gestaltning av Anna Heymowska.

För mer information om utställningen och Index övriga verksamhet se www.indexfoundation.se eller kontakta Index: 08-502 198 38.

Index
Kungsbro strand 19