Anders Ekberg

Golf är också friskvård

Pressmeddelande   •   Sep 09, 2010 12:00 CEST

14 000 värmlänningar spelar golf. De missgynnas av att golf inte räknas som friskvård. Det finns ingen anledning att låta företag erbjuda sina anställda gymkort, men inte möjlighet att spela golf. Alla tjänar på att beskattningen på motion minskar.

– Det är klart att avdraget borde gälla golf i samma utsträckning som andra motionsidrotter, säger riksdagskandidaten Anders Ekberg (FP), som i helgen spelar PQ Invitational på Bryngfjordens Golfklubb i Karlstad.

– Det finns en gammal uppfattning att golf skulle vara förbehållet välbärgade. Det är inte sant, och man kan inte basera skattelagstiftningen på gamla fördomar.

Nuvarande skatteregler härstammar från 1988. Sedan dess har antalet golfanläggningar ökat med 150 procent, vilket har gjort att golf inte längre kan anses vara exklusiv, varken till pris eller tillgänglighet. Att inkludera golfen bland de idrotter som företagen har rätt att ge sina anställda som skattefri förmån kommer troligen inte kosta staten särskilt mycket att genomföra. Det är möjligt att det tillkommer en del företag som vill ge sina anställda motionsbidrag, men främst handlar det om en valfrihet för de anställda att även kunna välja golf istället för t ex ett gymkort. En golfgrunda förbränner t ex lika mycket kalorier som en timmes jogging.

– Bilden av golf har förändrats under de senaste åren men skattereglerna har inte hängt med. Det är dags att golf också ingår i idrotterna som ges möjlighet till friskvårdsavdrag. Kan det leda till att tusentals fler människor i Värmland börjar röra på sig är det givetvis värt ett försök, säger riksdagskandidaten (FP) Anders Ekberg.

I helgen, den 10-11 september, spelar Anders Ekberg PQ Invitational på Bryngfjordens GK. Media är välkomna att träffa Anders Ekberg och följa tävlingen på plats för att prata golf eller skatteregler.

Datum: 10-11 september
Tid: Fredag 15.00
Lördag 09.30
Plats: Bryngfjordens GK, Karlstad.

För ytterligare information, kontakta:
Anders Ekberg, ersättare i Europaparlamentet och riksdagskandidat (FP), 070-314 57 29
Jesper Magnusson, pressekreterare, 070-492 80 21

Anders Ekberg, ersättare i Europaparlamentet, och kandidat till riksdagen 2010.
www.andersekberg.eu