Trade in Sports

Golfspelare blir börsnoterad

Pressmeddelande   •   Aug 24, 2012 14:42 CEST

Sveriges tredje bäst rankade manliga golfare under 23 år, Alexander Björk från Växjö GK, blir världens första börsnoterade golfare.

Golfspelaren Alexander Björk är 22 år, spelar på Nordea Tour/Nordiska Ligan och siktar på att etablera sig på Europatouren. För att finansiera sin tävlings- och träningsverksamhet har Alexander valt att ta in externa finansiärer. Privatpersoner och företag kan köpa andelar som berättigar till en del av de prispengar Alexander Björk spelar in under de kommande fyra åren. Andelsägarna kommer att få löpande information om Alexanders tävlingsresultat och vinstutdelningar.

Alexander Björk säger ”För att bli konkurrenskraftig i dagens golf måste man ha en ekonomi som möjliggör en heltidssatsning och bra träningsförutsättningar. Med hjälp av externa finansiärer kommer jag kunna höja kvaliteten på mitt tävlings- och träningsspel och ta klivet till Europatouren."

- Jag vill spela golf  på hög internationell nivå och delar hellre med mig av prispengarna än att inte nå min fulla potential på grund av begränsningar i ekonomin. Utöver det finansiella stödet skall det bli fantastiskt kul att ha en grupp investerare som följer min golf, vilket också gör mig intressantare för sponsorer. Jag tror att detta kan bli en mycket attraktiv lösning även för andra lovande idrottare, säger golfspelaren Alexander Björk.

Andelar i Alexander Björks prispengar kan köpas för 200 kr och uppåt . Efter en introduktionsperiod kommer andelarna att handlas till marknadspris, ungefär som en aktie.

- Vårt samarbete med Alexander är mycket spännande och helt i linje med Trade in Sports vision om att möjliggöra för fler lovande idrottare att satsa professionellt. Vi hoppas att vi kan hjälpa Alexander att ta sin golf till en ny nivå. säger Claes Holmström, VD och grundare för Trade in Sports som tillhandahåller investeringstjänsten.

Kontaktperson Media: Claes Holmström, claes.holmstrom@tradeinsports.com, 070-2478744, Trade in Sports Europe AB, Saltmätargatan 19a, 4 tr, 113 59 Stockholm och Alexander Björk, 070-337 34 54.

Alexander Björk är en 22-årig svensk professionellt satsande golfspelare som är rankad 3:a i Sverige avseende manliga golfare under 23 år. Han har i år som bästa score noterat 67 (-6) i Söderby Masters. 18 av årets 36 ronder har varit under par. Totalt under karriären har Alexander har 8 segrar på 153 tävlingar, 8 andraplatser och 7 tredjeplatser.

Trade in Sports Europe AB, är ett svenskt företag som har utvecklat sportbörsen www.tradeinsports.se. Trade in Sports gör det möjligt att enkelt och säkert köpa och sälja andelar i lovande idrottare och travhästar - precis som man handlar med aktier på en vanlig börs. Trade in Sports har ett nära samarbete med Handelshögskolan i Stockholm och är ett av företagen på SSE Business Lab.