Princess Golf Event AB

Golftävlingen "The Princess" flyttar och växer

Pressmeddelande   •   Nov 17, 2010 11:03 CET

PGA of Sweden National i Bara utanför Malmö blir sommaren 2011 värdbana för Henrik Stensons Challenge Tour tävling – The Princess.

– Golfstjärnor utvecklas genom utmaningar som en högklassig tävlingsbana kan ge. Det vet jag att vår moderna anläggning kan erbjuda, säger Ove Sellberg, VD för PGA of Sweden National.

Henrik Stenson har också ambitionen att ge proffsen en bra förberedelse inför kommande uppgifter på större tourer:

– Det är lika roligt att komma hem och vara värd för min tävling The Princess varje år. Jag är stolt att kunna göra något för nästa generation svenska golfare. Tävlingen är en av hörnstenarna i arbetet med min stiftelse, där jag vill inspirera barn och ungdomar att utvecklas inom idrotten, säger Henrik Stenson.

– Den Kyle Phillips-ritade PGA-banan är ett nöje att spela och kommer verkligen att utmana deltagarna, fortsätter han.

Efter två år på Båstads GK flyttar alltså tävlingen till Malmöområdet och närmare kontinenten. Något som ökar tillgängligheten för såväl spelare, publik som sponsorer.

Förhandlingar med en titelsponsor pågår och Henrik Stenson funderar för fullt över vilken etablerad stjärna som ska få en inbjudan till Skåne i sommar.

I anslutning till tävlingen 30 juni-3 juli blir det nämligen också en utmanarmatch mellan Henrik och ett mycket starkt internationellt golfnamn.

Kommentarer:

Alain de Soultrait, Director of European Challenge Tour

”After two successful editions of the Princess at Båstad GK, we were eager to discover a new venue to host this prestigious tournament, the only Challenge Tour event currently in Sweden. With 36 holes, the PGA of Sweden National offers a choice between two high quality courses with modern facilities.

Over the years we have tried with our partners, promoters, sponsors and the various Federations to improve all aspects of Challenge Tour events, and the courses are a very important part of this process. We always strive to offer our Members the opportunity to play on the best possible courses, in order to prepare them for life on The European Tour.

Good courses are absolutely crucial to our success, and we truly believe that the PGA of Sweden National is ready to meet the challenge of hosting an event on the Challenge Tour.”

Anders Persson, ordförande Båstads GK

”Vi har haft två roliga år med ett mycket gott samarbete. Nu när tävlingen vill växa önskar vi all framgång!”

Johan Elliot, Sportyard

”Tillsammans med Svenska Golfförbundet och sponsorerna har vi ambitionen att tävlingen förbättras och utvecklas positivt för alla inblandade parter.

I och med flytten till en av Sveriges bästa golfanläggningar kommer The Princess att växa på flera sätt.

Vi vill tacka Båstad GK för ett mycket bra bemötande under de två år vi haft förmånen att vara gäster på klubben.”

Fakta The Princess

Challenge Tour tävling över 72 hål med 156 deltagare

Värd: Henrik Stenson

Namnet: The Princess är inspirerat av Henrik Stensons och hans fru Emmas första barn Lisa, deras egen prinsessa. Hon är en stor inspirationskälla för Henrik och hans ambition att intressera ungdomar för golfen och hjälpa till i deras utveckling.

Bana: PGA of Sweden National

Tävlingsdatum: torsdag 30 juni-söndag 3 juli 2011

Utmanarmatch: måndag 4 juli möter Henrik Stenson en inbjuden världsspelare (namn meddelas senare)

För mer information kontakta:

Johan Elliot, MD Sportyard

elliot@sportyard.com +46 708 30 98 89