Linotol

Golventreprenören Linotol fyller 90 år!

Pressmeddelande   •   Feb 08, 2019 11:53 CET

I år fyller Linotol 90 år och vi intervjuade Linotols marknadschef Pether Skoglund.

Ni firar 90 år som leverantör inom golvlösningar, berätta.
– Det stämmer. 1929 grundade Sven Voeler Linotolgolv i Göteborg. Sedan dess har företaget vuxit stadigt. Idag finns vi i Norrköping, Stockholm, Malmö, Göteborg och Middelfart i Danmark och erbjuder helhetslösningar inom golv med våra sju affärsområden. Från konstruktion till alla typer av ytbeläggningar

Vad betyder kunden för er?
– ”Kunden i fokus” är den viktigaste av våra ledstjärnor. Kundernas beställningar spänner från golv i butiker, restauranger, sjukhus, skolor till transport & logistikhallar, industrilokaler och tågdepåer. Det är nöjda kunder som lägger grunden för vår tillväxt och framgång. I år kommer vi involvera kunden och marknaden via undersökningar ännu mer för att åstadkomma bästa möjliga kundnytta. Kunden är mycket viktig i vår affärs- och kompetensutveckling.

Hur går det för er?
– Vi har haft en kraftig tillväxt, främst de senaste tre åren och vi ser att den fortsätter. I Norge har vi genomfört ett antal uppdrag och vi utökar vår närvaro där. Vi kommer dessutom att etablera oss i Norrland för att fortsätta utveckla de uppdrag vi har i norra Sverige. I mars kommer en stor nyhet då vi presenterar ett företagsförvärv som ytterligare breddar vårt erbjudande som helhetsleverantör inom golvlösningar.

Vilka utmaningar ser ni framöver?
– Vår enskilt största utmaning är den löpande processen att rekrytera mer personal. Vi jobbar också vidare med branschorganisationerna för att stärka medvetenheten om att anlita seriösa företag i byggbranschen. För att kunna konkurrera på samma villkor krävs att alla i branschen förhåller sig till lagar och föreskrifter. Det gäller såväl arbetsmiljö som avtalsenliga löner. Linotols ingenjörer konstruerar alltid enligt svensk och europeisk standard.

Var kan man träffa Linotol under året?
– Man är förstås alltid välkommen att besöka våra kontor. I närtid kommer vi att ställa ut på Fastighetsmässan i Kista 6-7 mars. Där finns alla våra golvexperter inom nyproduktion, renovering och underhåll golv.

Till sist, hur ska ni fira?
– Det är inte bestämt ännu men att fira att verksamheten grundades för 90 år sedan ska vi förstås göra - tillsammans med vår fantastiska personal som ÄR Linotols framgångsfaktor nummer ett!v

Linotol är Skandinaviens största leverantör av golvlösningar – för kommersiellt, offentligt och industriellt bruk samt för större bostadsprojekt. Vårt erbjudande omfattar både nyproduktion och reparation av golv. Vi är idag den enda aktören i Skandinavien som arbetar med hela spektrat av lösningar, från golvkonstruktion till alla typer av ytbeläggningar.