Riksteatern

Gomorron Stockholm!

Pressmeddelande   •   Okt 20, 2003 11:05 CEST

31 okt – 1 nov på Mondo, Medborgarhuset.

Politisk show, politisk konst, politisk film, politisk musik, distro och DIY = Fet motståndsgala!

Efter en månads turné har turen kommit till Stockholm. Den 31 oktober till 1 november flyttar Gomorron Sverige in på Mondo och ställer till med en riktigt mäktig motståndsgala. Förutom den politiska showen samlas Stockholms skönaste människor på Mondo i en fet manifestation för demokrati, motstånd och konsten att ta makten. Earnest & Fritz’s Corner presenterar stolt Fox ’N’ Wolf, D Muttant & Y Puss, Tristes Tigres, Ayesha & The DragonZ feat Alladin m fl, samt grymt ett DJ-battle på fredagen. Distro svarar för lördagen med akter som Assid, Multitude Against the Empire, Tsukimono, 1999, DBHG, Holiday for strings, The Je Ne Sais Quoi, Frida Hyvönen, The Bright and Shiny och paneldiskussion kring ämnet “Du har makten, ta den!” Båda dagarna blir det dessutom: Film på riktigt - dokumentärfilmfestival om politiskt motstånd, PK Konst och Politik? - med Fia-Stina Sandlund, Lisa Jonasson, New Beginnings, Love & Devotion, FelixGmelin mfl, Nostalgi - träffa aktivisterna från förr, Gör Det Själv Då! - fanzineverkstad, tröjtryck, knappaktivism, Idéakuten - recept för handling, Speakers Corner - epigon.nu megafonerar, Clownen Brinner - modern varieté, Ladyfest Sthlm, plus tusen människor som ger dig pepp och kärlek!

Men vi tar det från början. Gomorron Sverige är en politisk show om demokrati, motstånd och konsten att ta makten. Sanna historier berättas samtidigt som ett superego till programledare gör allt för att inte lyssna på rätt öra. Olga från Vitrysslands demokratirörelse och palestiniern Hossam från nätverket International Solidarity Movement, ger sina personliga berättelser om motstånd och förtryck. Ett videokollage av lögner, sanningar och kamphistoria visas på skärmen. Publiken tvingas ta ställning. Vem är terrorist? Vem är frihetskämpe? Vilka röster styr debatten? Gomorron Sverige är en politisk show som övergår i en peppande helkväll. Det är dokumentär och fiktion. Fest och gör-det-själv-verkstad. Allt på samma gång.

FREDAG 31/10
Föreställning kl 20.00 + non-profit motståndsgala 150 kr (+15 kr förköpsavgift)
Eftersläpp till non-profit motståndsgala 22.00-03.00. 80 kr i dörren

LÖRDAG 1/11
Föreställning kl 14.00 + Distro 100 kr (+15 kr förköpsavgift)
Distro 14.00-22.00. 50 kr i dörren

Biljetter: www.boxoffice.se eller 08 - 545 169 15.
Plats: Mondo (Medborgarhuset), T-bana Medborgarplatsen

Mer info: www.gomorron.org

I samarbete med:
JAM/Riksteatern, Peacquest, Lava/Kulturhuset, Plural, Cirkusringarna, Mondo, Earnest, Fritz Corner, Epigon.nu.

Tack till:
Ungdomsstyrelsen, Allmänna Arvsfonden, UD, Forum Syd, Svenska Instititutet, Dokument inifrån - SVT och York Zimmerman Inc, Film i Väst, FilmCentrum, Folkets Bio, International Solidarity Movement, Olof Palmes Internationella Centrum, Pangea, TV4, Tempo Dokumentärfestival och Föreningen Ordfront, Ungdom mot rasism.

Presskontakt:
Emma Kjellander, Riksteatern JAM 08-53199292, 0707-947514. emma@riksteatern.se