Red Hat Nordic

Goodtech tillför energi till IT-infrastrukturen med Red Hats lösningar

Pressmeddelande   •   Jun 23, 2014 11:40 CEST

STOCKHOLM 23 juni 2014 – Red Hat, världens ledande leverantör av open source-lösningar, offentliggör att den ledande nordiska teknikkonsulten Goodtech ASA har implementerat Red Hat Storage och Red Hat Enterprise Linux i sitt datacenter för att möta företagets snabbt växande lagringsbehov med en öppen, flexibel och skalbar lösning.

Goodtech utvecklar och levererar projekt, tjänster och produkter som skapar affärsvärde för kunder inom en rad industrisegment, däribland tillverkningsindustri, energi, miljöteknik och infrastruktur. Bland Goodtechs kunder i Norden finns industriledare som Astra Zeneca, LKAB, Vattenfall, Statoil och Norsk Hydro.

Goodtech upplevde utmaningar med skalbarhet till följd av en utspridd och heterogen IT-miljö som hade många ålderstigna och kostsamma lösningar. På grund av de enorma datamängder som företaget hanterar och höga krav på tillgänglighet och säkerhet, letade företaget efter en skalöbar lösning baserad på öppna standarder, baserad på prövad teknologi från en välrennomerad leverantör. Red Hat Storage uppfyllde samtliga krav.

“På Goodtech har vi en långsiktig IT-strategi och ser bortom traditionella lösningar. Att använda proprietära lösningar som bemöter omedelbara behov skulle göra att vi på lång sikt riskerade i att bli inlåsta hos en leverantör som inte kan leverera mot morgondagens utmaningar. Utifrån det perspektivet är enterprise open source det smarta valet. Red Hats goda rykte och förmåga att leverera enligt våra långsiktiga mål gjorde Red Hat Storage till ett naturligt val för oss”, säger Anders Hellquist, infrastrukturarkitekt på Goodtech.

Att implementera Red Hat Storage bidrar till Goodtechs väg mot nästa generations lagringslösningar. Det är en marknadsomvälvande, öppen mjukvarudefinierad lagringslösning med en hög grad av flexibilitet, skalbarhet och kostnadseffektivitet. Med Red Hat Enterprise Linux får Goodtech en plattform skapad för att anpassas till de snabbt föränderliga behoven för det moderna datacentret, genom tjänstebaserade infrastrukturer (IaaS) och plattformar (PaaS) med en hög grad av automation. Red Hats lösningar ger Goodtech de efterfrågade egenskaperna med öppna standarder och tjänster och support av enterprise-klass.

“Goodtechs implementering av Red Hat Storage och Red Hat Enterprise Linux är ytterligare ett kvitto på att mjukvarudefinierad, open source-baserad lagring är ett naturligt val för företag som vill vara teknologisk framkant för att erbjuda största möjliga värde för kunder och användare. Vi ser ett allt större intresse för open source-teknologi på enterprise-nivå överlag och är stolta över att fortsatt bidra till den pågående omvälvningen av lagringsmarknaden”, säger Gerald Sternagi, lagringsansvarig på Red Hat i Europa.

Följ Red Hat

Om Red Hat
Red Hat är världens ledande leverantör av open source-baserade mjukvarulösningar, med en community-baserad approach för att skapa pålitliga och högpresterande produkter inom cloud, Linux, middleware, lagring och virtualisering. Red Hat erbjuder även prisbelönt support, utbildning och konsultverksamhet. Som hub i ett globalt nätverk av företagskunder, partners och open source-communities bidrar Red Hat till att skapa relevant och innovativ teknologi som frigör resurser för tillväxt och förbereder kunderna för framtidens IT. Läs mer på http://www.redhat.com