Superbrands

Google är årets vinnande Superbrand

Pressmeddelande   •   Jan 27, 2010 10:29 CET

Google utsågs igår kväll till Sveriges starkaste konsumentvarumärke på Superbrands Awards. Även vinnarna inom de fem olika branschkategorierna hälsa, mode, detaljhandel, teknik och dagligvaror korades. Superbrandsgalan ägde rum på Berns Salonger i Stockholm den 26 januari. Under kvällen höll Superbrands och TNS Sifo tal, och även hitta.ses vd Rui Brites de Sousa samt Camilla Wallander, marknadschef på NK.

Rankningen är gjord av SIFO Research International och Superbrands Brand Council, ett oberoende expertråd, som tillsammans väljer ut de starkaste varumärkena. Vinnaren Google hade högsta resultat i alla de parametrar som undersökningen berör; arv, förtroende, innovation, samhörighet, omtanke, nostalgi, prestige, acceptans och förebilder.

Google är känd som världens största sökmotor – en gratistjänst som är lätt att använda och som levererar relevanta resultat inom bråkdelen av en sekund. Googles användbarhet och lättillänglighet har tack vare spridningen bland nöjda användare gjort det till ett av världens mest kända varumärken.

Årets branschvinnare blev Apoteket – hälsa, Fjällräven - mode, ICA – detaljhandel, Bang & Olufsen – teknik och Wasa – dagligvaror.

På Superbrandss Awards avslöjades även ordningen på de 100 varumärken som uppnått Superbrandstatus inom B2C i Sverige för perioden 2009-2011.

Även boken Superbrands B2C Sweden 2010 lanserades under galan. I boken presenteras ett urval av årets Superbrands inom B2C i fallstudieform. Vi får läsa om bakgrunden och utvecklingen till några av de största svenska varumärkena. Boken innehåller även undersökningar samt expertutlåtanden inom varumärksbyggande och marknadsföring.

För ytterligare information vänligen kontakta:

Caroline Griolet
Operations Manager, Superbrands Sverige AB
Mobil: +46 708 875 882
E-post: caroline.griolet@superbrands.com

Louisa Skyldeman, Pr Manager

Direkt: +46 (0)8 518 00 580
Mobil: +46(0)708 875 880
Email: louisa.skyldeman@superbrands.com

Superbrands Brand Council B2C Sverige 2009

Anna Haupt, Brand Manager (SVT), Tony Leidenkrantz, Management Consultant, (IHM Business School), Martina Borgman, Brand Manager (OLW), Jannike Forslund, Customer and Retail Marketing Manager (Nokia), Niklas Lindén Product Marketing Manager (Xbox), Per Sandin, Head of Nordic Special Marketing (Nordisk Film), Kim Alltorp, Product Marketing Manager (Google Nordic), Linda Persson, Consumer Marketing Manager (Levi ́s).

Om Superbrands Awards

Superbrands Awards är galan då varumärkeseliten i Sverigemöts. Vid galan utses Sveriges starkaste varumärke inom B2C eller B2B. Galan skall fungera som ett varumärkesforum där inspiration och kunskap förenas och kontakter knyts.

Läs mer på www.superbrandsawards.se

Om Superbrands

Superbrands är en internationell och oberoende auktoritet inom varumärkesbyggande och
marknadsföring, som i sina årliga publikationer beskriver historien om varumärken
och företagen bakom dem.

Sedan 14 år ägnar sig organisationen Superbrands åt att premiera framgångsrika varumärken och att bidra till deras varumärkesprofilering. Dessutom fungerar Superbrands
som ett nätverk, där de deltagande företagen kan dra nytta av varandras erfarenheter.

Superbrands har växt till ett globalt nätverk och finns idag i 86 länder, på fem kontinenter
i världen vilket gör Superbrands till ett verkligt globalt varumärke.

Läs mer på www.superbrands.com/sweden