Sökmotorkonsult

Google bygger om rejält

Pressmeddelande   •   Dec 08, 2009 17:14 CET

Google lanserar två helt nya funktioner, den ena på fredag kväll och den andra inom en snar framtid. Det handlar om personliga sökresultat och realtidsresultat. Båda innebär var och en för sig ganska rejäla skillnader i hur sökmotorn fungerar och det kan innebära än större skillnader för de företag som arbetar med sökmotoroptimering.

Personliga sökresultat

Fram till i fredags kväll har du sett samma sökresultat som alla andra i Sverige som sökt på samma fras, om du inte varit inloggad på ett Google-konto och haft webbhistorik påslaget. Från och med nu har Google gjort om det helt, du ser idag sökresultat som baseras på dig och dina surfvanor. I 180 dagar sparar Google din historik och bygger utifrån det ett alldeles eget, personligt, sökresultat varje gång du Googlar.

Realtidssökresultat

Den andra stora nyheten som Google släpper är realtidssökresultat. Du känner kanske igen nyhetsresultaten som ofta dyker upp mitt i de vanliga sökresultaten, nu utvidgar Google och börjar visa resultat från Twitter på samma sätt. Det här innebär en än snabbare förändring av sökresultaten och det är förstås ett sätt för Google att försäkra sig om sin position som marknadsledande, det finns allt mindre anledning att gå någon annan stans. Däremot är realtidssök mycket känsligare för spam än de vanliga sökresultaten. Twitter riskerar att bli än mer fyllt av mindre nogräknade internetmarknadsförare.

Vad innebär det här för dig?

Det här innebär ganska mycket för dig, inte bara när du söker utan kanske särskilt om du har verksamhet som på ett eller annat sätt är beroende av Google. Det blir till exempel mycket svårare att hålla ordning på ditt eget varumärke på nätet. En undersökning hos Bloomberg visar redan idag att en tweet som är negativ till ditt företag kan kosta dig upp till 30 kunder, hur mycket värre blir det när de dessutom hamnar i toppen på sökresultatet?

Om Sökmotorkonsult

Sökmotorkonsult är en resurs för dig som vill lära dig sökmotoroptimering, om du är nybörjare kan SEO-skolan vara ett bra ställe att börja. Tveka inte att kontakta oss om du har frågor.