Google

Google och UNESCO samarbetar för att inkludera världsarv i Street View, Google Earth och Google Maps

Pressmeddelande   •   Dec 03, 2009 12:11 CET

Stockholm, 3 december 2009: Google och UNESCO presenterar idag ett samarbete för att inkludera bilder av Världsarv i Street View. Nya bilder från 19 av Unescos världsarv i Tjeckien, Frankrike, Italien, Nederländerna, Spanien och Storbritannien finns nu på StreetView. www.google.com/unesco

Google och UNESCO presenterar också lager i Google Earth och Google Maps med skräddarsydda ikoner och informationsbubblor som gör att användare kan hitta och zooma in på hundratals sajter med världsarvsstatus över hela världen. Alla har länkar tillbaka till UNESCOs detaljerade webbsida.

Google kommer att tillsammans med Unesco arbeta med att välja ut ytterligare världsarv från olika delar av världen där Street View-bilder samlas in. Förhoppningen är att föreviga så många som möjligt med ansvarigas tillåtelse och göra så att människor över hela världen, som aldrig skulle ha möjlighet att besöka dem på riktigt, istället kan besöka dem på nätet.

Förhoppningen är att projektet ska bidra till att öka medvetandet om och människors intresse för att bevara vårt kultur och natur-världsarv.

Google använder det absolut senaste inom kamerateknologi, utrustning som sitter på taket på bilen, för att samla in bildmaterialet. Bilderna bearbetas därefter, sammanfogas och läggs upp på Google Maps, en process som kan ta flera månader. Där det inte går att komma fram med bil, eller där platserna ligger långt från vägar, använder Google en specialbyggd trehjuling, en cykel med tre hjul och kamera. Trehjulingen användes exempelvis för att ta bilderna av Stonenge och Pompei.

"Världsarven utgör vår historia, det vi lever med idag och lämnar vidare till nästa generationer. De är en påminnelse om den fantastiska värld vi lever i, mänsklighetens kreativa genialitet och kulturella mångfald," säger Francesco Bandarin, Direktör för UNESCO’s Center för Världsarv. “Alliansen mellan UNESCO och Google Maps och Street View kommer att ge människor över hela världen tillgång till dessa otroliga platser."

Carlo D'Asaro Biondo, Googles VP för Sydeuropa, Mellanöstern och Afrika säger:

"Världsarven är en inspirationskälla som fascinerar oss alla och lär oss om vår globala historia. Det här är ett spännande projekt och det är verkligen roligt att få arbeta med UNESCO för att göra världsarven mer synliga och tillgängliga för alla."

Från och med idag går det att besöka Italien och utforska de två blomstrande romerska städerna Pompei och Herculaneum tillsammans med många av de rika villorna i området som begravdes i Vesuvius utbrott den 24 augusti 79 E.KR. De har gradvis grävts ut och gjorts tillgängliga för allmänheten sedan mitten av 1700-talet och kan nu ses av vem som helst med hjälp av ett enkelt musklick.

Stonehenge i Wiltshire, Storbritannien, en av de mest berömda megalitiska stengrupperna i världen, är ytterligare en plats som kan ses i Street View från och med idag. Stenarna i cirkeln är placerade i ett mönster vars astronomiska betydelse fortfarande håller på att utforskas. Heliga platser som denna och andra neolitiska platser i närheten är betydelsefulla tecken på vår prehistoriska närvaro.

Andra unika platser som kan ses i Street View är Kvarnnätverket i Kinderdijk-Elshout i Nederländerna, gamla staden i Caceres i Spanien, Prags historiska center i Tjeckien och många fler.

Google arbetar med historiska platser och naturvärldsarv över hela världen. För den som vill anmäla sig till Street Views partnerprogram finns mer information här: https://services.google.com/fb/forms/streetviewinterestedpartner/

De 19 världsarvsplatserna som nu finns i Street View är:

• Tjeckien: Det historiska centret i Prag, det historiska centret i Český Krumlov, Den heliga Trefaldighetskolonnen i Olomouc.
  • Spanien: Santiago de Compostela (Gamla Stan), gamla stan i Cáceres, den historiska muromgärdade staden Cuenca, den gamla staden i Salamanca, den gamla staden Ávila, Gamla Staden Segovia och dess akvedukt, den historiska staden Toledo
  • Frankrike: Seines kajer
  • Italien: Arkeologiska delar av Pompei, Herculaneum och Torre Annunziata, det historiska centret i Siena, det historiska centret i Urbino, det historiska centret i San Gimignano
  • Nederländerna: Kvarnnätverket i Kinderdijk-Elshout
  • UK: Stonehenge, Botaniska trädgården i Kew

Om UNESCO

Förenade Nationernas organisation för utbildning, vetenskap och kultur (UNESCO) grundades 1945 och har 193 medlemsstater. En av dess huvudsyften är att arbeta för att identifiera, bevaka och bevara kultur och naturarv runt om i världen som anses vara enastående värdefulla för mänskligheten. Detta är målsättningen med konventionen för att bevara världens kultur- och naturarv, ett internationell fördrag som antogs av UNESCO 1972.

Om Google

Googles innovativa sökteknologi kopplar samman miljoner människor med information varje dag. Google, som grundades 1998 av Stanford-studenterna Larry Page och Sergey Brin, är idag en av de mest framstående webbverksamheterna på alla stora världsmarknader. Googles riktade annonseringsprogram ger företag av alla storlekar mätbara resultat, samtidigt som det förbättrar sökarens webb-upplevelse. Googles huvudkontor ligger i Silicon Valley och företaget har kontor i Nord- och Sydamerika, Europa och Asien. För ytterligare information var vänlig gå till:www.google.com

För ytterligare information kontakta:

Andreas Svenungsson, Head of PR & Communications
Epost: asvenungsson@google.com