IQexercise AB

Pressmeddelande   •   Aug 19, 2015 15:22 CEST

Åtta dagar långt lopp i Alperna, 29 aug - 5 sept 2015

- IQexercise sponsrar trail-löpande göteborgslag

IQexercise väljer att sponsra det svenska mixlaget ”Team IQ-belt Sweden” i en av de hårdaste löpartävlingarna i världen. Deltagarna kommer att springa från Oberstdorf i södra Tyskland till Sulden i Italien. Varje dag är det 75 lag från hela världen som bestiger höga berg. Lagen kommer att springa och vandra nära 30 mil, under en veckas tid. En dagsetapp tar cirka 6 timmar, det blir minimalt med återhämtning.

- Jag har liknande erfarenheter sedan tidigare, trots det blir varje dag en ny utmaning. Återhämtning och näring är mycket viktigt men kroppen bryts ändå sakta ned av denna typ av lopp, säger Stefan Andreazzoli, lagledare och bergsveteran.

Stefan Andreazzoli med lagkamraten Carolina Johansson representerar Sverige och hoppas på en framskjuten placering i mix-klassen. Båda har bakgrund som elitidrottare och tränar löpning, i göteborgsklubben Högsbo AIK.

- Vi litar på varandra och kommer, trots tävlingsmomentet, att sätta säkerheten främst. Vi känner våra gränser och vill inte riskera att skada oss i snöstormar eller ras, som kan ske då tävling sker på högalpin nivå.

Loppet startar den 29 augusti och deltagarna kommer i mål den 5 september 2015. Vad vinner då de lag som klarar av alla etapper?

- En t-shirt, det är allt, säger Stefan med ett skratt. Känslan av att ha klarat av loppet finns i hjärtat. Alla som kommer i mål är vinnare, oavsett tid, tycker både Carolina och Stefan.

Fakta: GORE-TEXTransalpine Run 2015

• Lagtävlig med två personer i varje lag
  • Åtta (8) tävlingsdagar
  • Deltagarna passerar fyra länder; Tyskland, Österrike, Schweiz och Italien
  • 300 km långt
  • 14 000 höjdmeter att ta sig över
  • 75 lag från 17 länder

Läs mer om tävlingen och följ Carolina och Stefan =
”Team IQbelt Sweden” under loppet (i realtid): www.transalpine-run.com/ och på bloggen www.iqx.se

Fakta: IQ-bältet

Anna Ekholm är grundaren av IQexercise och skaparen av IQ-bältet.

Anna, som älskar löpning, stördes av skramlande nycklar, slängande hörlursladd och mobiltelefon som skumpade i fickan. Under ett löppass började en idé ta form. Ett hjälpmedel som underlättar träningen.

Hon har formgivit något som alla som springer – eller rör sig överhuvudtaget – önskar:

Ett bälte med avtagbar axelrem som håller sladd och hörlurar på plats samtidigt som den är ett snyggare alternativ till reflexvästen.

IQ-bältet har fickor med dragkedja för kreditkort och nycklar. Praktiskt fack som rymmer de flesta mobiltelefoner, vilka kan styras direkt genom ett plastfönster. IQ-bältet är gjort i fukttåliga material som skyddar telefonen när du springer i regn o snö.

Vid frågor kring pressmeddelande ring Stefan Andreazzoli tel. 0709-375 901 e-post andreazzoli@hotmail.com eller

Anna Ekholm e-post anna@iqx.se

IQ-bältet placerar telefonen säkert och bekvämt på magen där den kan styras genom ett plastfönster. Fickor för nycklar och kreditkort/pengar. Avtagbar axelrem med kanal som håller hörlurssladden på plats och samtidigt blir ett tuffare alternativ till reflexvästen.

IQ-bältet har utvecklats under drygt två år av fd flygvärdinnan och numera brandmannen och löparen Anna Ekholm.