Wavy

Gotländska Wavy digitaliserar frisörbranschen – siktet inställt på Europa

Pressmeddelande   •   Jan 18, 2017 10:13 CET

Wavy har tänkt stort med globala ambitioner sedan första dagen när företaget bildades 2014 av de tre gotlänningarna Fredrik Ampler, Miriam Nilsson och Robin Jakobsson. Med en liten men stadigt ökande kundstock av frisörsalonger ligger den europeiska etableringen inte allt för långt borta.

- De brittiska, tyska och spanska frisörbranscherna skiljer sig inte särskilt mycket från den svenska. De är småföretagare som behöver komma närmare sina kunder genom att bland annat öka sin tillgänglighet. Wavy är ett mobilanpassat bokningssystem. Det enda salongen behöver är en iPad för att övergå från papperskalender till digital administration, säger grundarna.

2017 har börjat bra för Wavy. Dagen innan julafton gick Löwengrip Invest AB, med Isabella Löwengrip (f d Blondinbella) in i bolaget. Kort därefter följde Pingis Hadenius och Ida Backlund Invest (grundare av Rapunzel of Sweden) efter. Ett dreamteam med erfarenhet, kontakter och ett långsiktigt intresse att förenkla för såväl småföretagarna som konsumenterna.

- Vi är bosatta på Gotland och driver vårt företag härifrån ön. Det gör kanhända att vi är ännu mer lyhörda för och ser digitaliseringens möjligheter. När man pratar om startups i Sverige som ska digitalisera olika branscher faller ofta allt ljus på Stockholm. Därför är det väldigt roligt att våra nya samarbetspartners har tittat utanför Stureplan, säger Wavys grundare.

Samarbetet med den nya trion Löwengrip/Backlund/Hadenius är resultatet av att ha utvecklat en produkt som saknades på marknaden i en till stor del analog bransch. Affärsnyttan i kombination med den låga tekniska tröskeln liksom blandningen av smarta detaljer som förenklar för den mobila kunden, gör produkten intressant för en allt större marknad.

Wavy fortsätter nu arbetet med att ta in ytterligare kapital med målet att kunna ta sig utanför Sveriges gränser.

För mer information, kontakta gärna Miriam Nilsson
+46 708 219 714 mirre@get-wavy.com www.get-wavy.com