Axtech AB

GPS-larm från redknows avvärjde dieselstöld!

Pressmeddelande   •   Aug 27, 2012 11:18 CEST

I slutet av Juli avvärjde redKnows GPS-larm en dieselstöld från en hjulgrävare i Falkenberg. De frekventa dieselstölderna på Västkusten senaste året hade fått ägaren att tröttna och han hade låtit installera ett Minifinder Multi-larm med IR-sensor i sin hjulgrävare som gav utslag då tjuven gav sig på maskinen.

Klockan två på natten fick ägaren ett SMS ifrån MiniFinder Multi med förvarning om att åverkan på maskinen och dieseltanken var på gång. Ägaren kontaktade Polisen som snabbt var på plats i det inhägnade området där maskinen stod parkerad. Olyckligtvis missade man tjuvarna med några minuter. Polisen konstaterade att inbrottsförsök på tanklocket hade skett, men att larmet troligtvis skrämt iväg tjuvarna. Ägaren säger att utan larm hade tanken varit tom dagen efter. Polisen uppskattar den här typen av ärenden eftersom man har möjlighet att snabbt vara på plats och gripa tjuvarna på bar gärning.

Peter Wedin, försäljningschef på Axtech säger: ”Många entreprenörer och åkerier drabbas hårt av stölderna. De rapporterade stölderna ökar dessutom i samband med prisökningen på diesel.
Maskiner och farmartankar kan innehålla allt ifrån några hundra liter till 4 kubik diesel. Ofta blir det även åverkan på tankarna. Med MiniFinder Multi kan man larma med hjälp av sensorer samt sirèn. När larmet utlöses så skickas ett SMS till utvalda nummer och man kan då kontakta Polis. Den här gången greps inga tjuvar tyvärr men det är en tidsfråga eftersom allt fler monterar larm. Våra larm stöldskyddar också maskinen eftersom det är utrustat med GPS som även larmar vid förflyttning”, avslutar Peter.

Dieselstölderna är ett stort och ökande problem. Under 2011 polisanmäldes 7364 dieselstölder, motsvarande 4,5 Miljoner liter i Sverige. Värdet av den stulna dieseln uppgick till 47 Mkr. Det finns dock ett stort mörkertal eftersom många stölder inte anmäls. Man har försökt motverka stölder genom nätverk med SMS-kedjor, lås och genom att färga dieseln, med sk. Blådiesel.Till detta är GPS/GSM-baserade larm ett bra komplement.

För mer information, kontakta:
Peter Wedin
Försäljningschef Axtech AB
tel. 031-558866
peter.wedin@axtech.se

eller gå in på : www.redknows.se

redKnows är ett svenskt varumärke inom larm- och spårsystem, tillhörande AxTech AB. RedKnows MiniFinder trackers/spårsändare är GPS/GSM/GPRS-baserade och larmar din mobil om det förflyttas eller störs. De är alltid spårbara. Sirèn och externa sensorer ökar inbrottsskydd. Larmen är små och lättmonterade och ger ökat skydd för stöldbegärliga båtar, utombordare, maskiner och fordon mm.

redKnows kan alltid spåras via mobiltelefon och är abonnemangsfri. Det ger i många fall rabatter eller andra fördelar hos försäkringsbolagen. Rek. pris från 3995 kr inkl moms. Utveckling och tillverkning sker i Sverige. För mer information, besök
www.redknows.se

Axtech AB är en etablerad leverantör av GPS/GSM/GPRS-baserade larm och söksystem i Sverige med distributörer i ett flertal länder. Axtech bedriver egen utveckling, producerar och säljer trackingsystem och fleet management under egna varumärket redKnows.