Possibilitas

Gränslandet spelar på Biskopsgårdens dag

Pressmeddelande   •   Maj 09, 2016 11:14 CEST

Gränslandet, vinnare på Folk & Världsmusikgalan, spelar på Biskopsgårdens dag på lördag, 14 maj. Musikföreställningen som rymmer en bunt nationaliteter och ännu fler språk gästas av livepoeten Nino Mick.

Gränslandet som tidigare i vår klev upp som vinnare på Folk & Världsmusikgalan spelar på Biskopsgårdens dag. Gränslandet gör sin första spelning sen de fick priset. Motiveringen till priset löd ”Mångfald är inte bara ett politiskt korrekt ord i bidragsansökningar. Det finns på riktigt – och sällan lika uppenbart som hos denna pristagare. Ett levande kaleidoskop av kulturskärvor, en musikmosaik full av nya och spännande uttryck. Gränsöverskridande var ordet."

En bidragande anledning till att Gränslandet fick priset är deras uppmärksammade Sverigeturné, då de även spelat på många högstadie- och gymnasieskolor.

– Dagens ungdomar är superviktiga för att vårt samhälle ska utvecklas och gå framåt mot en bättre plats, tillsammans, säger Oskar Hanska, som är gruppens livepoet.

– Gränslandet är en konsekvens av alla de orättvisor och ojämlikheter som finns i Sverige.

Artisterna som medverkar är några av de främsta inom sång, livepoesi, dans och musik. På olika håll har artisterna skördat internationella framgångar och stått på Sveriges största scener. På Biskopsgårdens dag gästas Gränslandet även av livepoeten Nino Mick.

Årets tema på Biskopsgårdens dag är “Hemvändardagen”. Förutom Gränslandet blir det uppträdanden och mat från världens alla hörn. Föreningar, organisationer och politiker från hela staden finns även på plats i Svarte Mosse, Biskopsgården.

Biskopsgårdens dag pågår från 10-18, Gränslandet spelar kl 16.30.

Foto: Nadim Elazzeh

Medverkande i Gränslandet är:

Oskar Hanska, poesi

Gustav Horneman, programmering, trumset

Anna Ottertun, sång

Ann Sehlstedt, dans

Maria Stellas, sång

Robert Svärd, gitarr

Tove Brandt, bas

Gränslandet är framtagen av Kultur i Väst och Studieförbundet Sensus.

Mer information om Gränslandet: possibilitas.se

Presskontakt: Monika Wade, monika@possibilitas.se. 073-673 27 29

Gränslandet på Facebook: https://www.facebook.com/granslandetinfo/

Om Possibilitas:

Possibilitas producerar och marknadsför artister, scenkonst och andra konstnärliga projekt.

Vi är ett familjärt produktionsbolag, med känsla för både stora och små uppdrag – vi söker finansiering och marknadsför den enskilde konstnären, men har även kompetens att projektleda och koordinera offentliga kulturarrangemang som exempelvis Planeta Festival.

Possibilitas är från Göteborg. Våra uppdragsgivare och samarbetspartners är regionala och lokala organisationer som Kultur i Väst, Göteborgs stad, Stora Teatern men även mindre grupper och artister som Gränslandet, David Sperling Bolander, Kristina Issa eller NewOpera CO.

Vi gillar gränsöverskridande produktioner, samarbeten mellan olika konstformer, mellan konstutövare och näringsliv, men också mellan olika kulturer som det svensk/kubanska dansprojektet Somos.

Possibilitas långsiktiga strävan är att utvecklas som produktionsbolag och bli en etablerad aktör inom svensk- och spanskspråkigt kulturliv.