Riksantikvarieämbetet

Gränsöverskridande kulturarvsforskning - behövs den?

Pressmeddelande   •   Okt 13, 2005 15:03 CEST

Regeringen har gett Statens historiska museer och Riksantikvarieämbetet i uppdrag att utreda nya former för kulturarvsvetenskaplig forskning. Rapporten redovisas i december 2005. Vid ett seminarium den 13 oktober presenterar utredaren Kristian Kristiansen sina idéer och bjuder in till debatt kring den framtida forskningen.
Några av frågorna som kommer att diskuteras är behoven av en gränsöverskridande kulturarvsforskning, vilka forskningsgrenar som borde hanteras och hur kopplingen mellan praktiker och akademiker kan förbättras.

Utredaren Kristian Kristiansen har mångårig erfarenhet av kulturarvsområdet, både från internationell forskning och från offentlig samhällsverksamhet. Sedan1994 är han professor i arkeologi vid Göteborgs Universitet. Dessförinnan var han chef för den arkeologiska kulturarvsförvaltningen i Danmark. Han har nyligen erhållit The European Archaeological Heritage Prize 2005 för sin verksamhet.

Se även:
Kulturarv – webbplats om utredningen av ett institut för kulturarvsforskningen.

Pressbilder – högupplösta bilder för nedladdning.

För ytterligare information:
Mia Björckebaum – KMV Forum AB, mobiltfn 0704–37 88 77.

Malin Westling – presschef, tfn 08–5191 8004, mobiltfn 0708–83 89 88.