Security Manager Klas Nilsson

Gräv och förbättra - förbered dig inför vintern.

Pressmeddelande   •   Apr 09, 2009 11:18 CEST

Nästan alla jag har pratat med den senaste tiden säger att försäljningssiffrorna har gått ned, att de känner sig lite less på jobbet. Inte konstigt att man tappar gnistan när man hör nyhetsrapporteringen där lågkonjunkturen verkar bli längre, dystrare och med fler arbetslösa. Typiskt för sämre tider är att man börjar granska sina kostnader och då kommer till exempel bonusprogram upp i dagen. Jag minns bankkrisen i början av 90-talet då räntan gick upp, kronan flöt och bankerna erbjöds statligt stöd. Jag minns även tiden efter som en blomstrande tid av välmående, för att åter möta en dipp i finansbranschen i början av 2000-talet och sedan alltjämt ganska bra.

För en tid sedan lyssnade jag på en visionär som beskrev framtiden från ett samhällsperspektiv som gav mig inspiration inför framtiden. Han beskrev samhällsutvecklingen i en mannaminnes lång cykel med fyra årstider. Där det började med vår och samhällsbyggandet efter andra världskriget, med ingenjören som med långsiktigt tänkande byggde ett starkt samhälle som nådde maximal maktkoncentration i mitten av 60-talet. Därefter kom vi in i sommarens fulländning med socialt arbete och passionerad kultur. Från mitten av 80-talet fram tills nu har vi varit inne i höstens marknadsbyggande med konstruktiva pragmatiker, entreprenörskap, kortsiktigt tänkande och en cynisk kultur. Vi bör nu ha nått en punkt med maximal maktdelning och där individen behöver vara stark. De närmaste 15-20 åren kommer vara vinterns omtag med lågmälda diplomater som kräver ledarskap, handling, förändring och praktisk kultur.

Om det blir som visionären har sagt återstår att se, men det fick mig att fundera på framtiden med tillförsikt. Det finns dom som tjänar pengar när börsen går upp och går ner, självklart kan det bli bra under samhällets vinterperiod, om man är väl förberedd.

Fundera på vad du ska göra när konjunkturen vänder och hur du kan förbereda dig och din organisation inför detta. När jag gjorde värnplikten, låg jag mest och frös i en grop och väntade på lede fi. När jag frågade chefen jag skulle göra medan jag väntade, så var svaret oftast ”gräv och förbättra”. Det är inte så tokigt när man tänker på det, förbered dig och förbättra dina förutsättningar i väntan på startskottet. Fundera på vad det är du inte brukar hinna med när det är högkonjunktur, det kanske finns tid för det nu. Min erfarenhet är att det var svårt att få tid till utbildning och i lite sämre tider är det svårt att få den löneökning man önskar sig. Men detta kanske går att kombinera. Erbjud anställda en eller ett par kurser och ta snacket om löneökningen om ett år, det ger personalen inspiration och stärker företagets kompetens. Det ständiga småsvinnet som gröper ur företagets ekonomi sakta men säkert kan lätt förbises i när det går bra för företaget. Men det är dags att ta tag i detta nu. Se till att sätta rätt man på rätt plats. En anställd på fel plats är en kostnad, rätt man på rätt plats är en tillgång.

Stockholm, den 9 april 2009

Klas Nilsson, CPP, PSP, PCI, CFE, CISM, CPOI