Graflunds

Graflunds förbättrar säkerheten i garage

Pressmeddelande   •   Feb 10, 2010 17:22 CET

Bostadsföretaget Graflunds ökar säkerheten i samtliga företagets garage i Linköping och inför ett nytt låssystem som ska motverka intrång. Det nya låssystemet som infördes vid årsskiftet ska via elektroniska nyckelbrickor hindra obehöriga från att komma in i garagen.

– Säkerheten i våra parkeringshus är en viktig trygghetsfråga för våra hyresgäster, säger Lena Gerhardsson, regionchef för Graflunds i Östergötland.

I enkäter som företaget gjort har hyresgäster uttryckt önskemål om ökad säkerhet i garagen och satsningen på det nya låssystemet är ett svar på denna önskan.

– Det nya låssystemet ger våra hyresgäster en ökad säkerhet i vardagen och vi vet att det är mycket uppskattat, säger Lena Gerhardsson.

Fördelarna med det nya systemet är också att de elektroniska nyckelbrickorna är lätta att spärra vilket innebär att företaget slipper risken med att passerkort kommer på villovägar. Systemet gör det också svårare för barn och ungdomar att smita in i parkeringshusen för att leka, vilket är bra eftersom miljön i parkeringshusen är olämplig för lek och kan innebära fara både för barnen själva och för omgivningen.

– Våra hyresgäster gillar redan det nya systemet och har gett nyckelbrickorna namnet ”nuddis” eftersom det räcker att nudda sin bricka mot porten för att öppna den, säger Lena Gerhardsson.

Graflunds, i grunden ett drygt 50 år gammalt som idag ägnar sig helt åt förvaltning med fokus på bostäder. Förvaltningsvolymen omfattar fn ca 16 000 bostadslägenheter och en mindre volym kommersiella lokaler i mellansverige. Affärsidén är att utveckla och erbjuda bostäder till alla som väljer att hyra istället för att äga. Visionen är att bli det självklara valet av hyresvärd.