Sveaskog

Granar som symbol för vänskap

Pressmeddelande   •   Dec 05, 2003 12:00 CET

- Jag är glad att vara i Paris och önskar er alla en god jul. Det sade Sveriges Kronprinsessa Victoria när hon på torsdagskvällen tände två stora svenska julgranar utanför Paris Stadshus, som en julklapp till alla parisare. För andra året i rad organiserar de svenska institutionerna i Paris en bred presentation av Sverige och en mötesplats mellan svenskar och fransmän.

På torsdagen tändes, under pompa och ståt, två svenska julgranar utanför Paris stadshus av Kronprinsessan Victoria och Paris borgmästare Bertrand Delanoë. Granarna skänks till Paris av Sveaskog. De överlämnades under festliga och stämningsfulla former som bl a inkluderade Luciatåg och konsert av Adolf Fredriks flickkör.
- Jag vill tacka mina svenska vänner för granarna. Under december månad ska de stå mitt i hjärtat av Paris. Jag ser granarna som ett tecken på fred, vänskap och goda relationer mellan Sverige och Frankrike, sade Paris borgmästare Bertrand Delanoë.
Efter granceremonin inbjöds hela publiken att följa efter Luciatåget längs Paris gator till Centre Culturel Suédois där gästerna bjöds på pepparkakor och glögg. Syftet med evenemanget är att bredda och fördjupa de svensk-franska kontakterna och samarbetet inom kultur, vetenskap, turism och näringsliv.
I dag fortsätter evenemanget med en svensk-fransk näringslivsträff där Kronprinsessan delar ut Prix d´Exellence 2003 till det svenska företag som utmärkt sig för exceptionell framgång och föredömligt fransk-svenskt samarbete.

Högupplösta fotografier från evenemanget i Paris finns för kostnadsfri nedladdning från kl 10 på fredagen, klicka här >
Här finns också bilder på när granarna huggs i Bergslagen.

Vid frågor kontakta:
Monika Ljungcrantz, marknadsansvarig Jakt, Fiske och Naturupplevelser, tel. 0709-22 86 00
Leif Öster, informationschef Sveaskog, tel. 08-655 91 06, 070-555 81 55