Hushållningssällskapet

Grannens skörd lockar lantbrukare

Pressmeddelande   •   Jul 23, 2013 13:05 CEST

Nu lanserar HIR Malmöhus ett nytt koncept där användarna enkelt kan följa skördeutvecklingen runt om i Sverige.

Intresset är stort bland lantbrukare och andra i branschen att kunna följa skördeutvecklingen.
– Man är nyfiken på hur det går för grannen, men många tycker också att det är intressant att se hur det går på andra håll i landet, säger Nils Yngveson, växtodlingsrådgivare på HIR Malmöhus och en av initiativtagarna.

Du behöver inte ha någon prenumeration för att använda tjänsten. Den är tillgänglig för alla och kostar inget att använda.

Hur funkar det?
Via HIR Malmöhus hemsida www.hirmalmohus.se klickar du dig in på Grannens Skörd. Där fyller du i gröda, sort, skördedatum, avkastning och postnummer. Tryck sedan på spara och dina uppgifter registreras i databasen. På samma sida kan du söka på gröda, skörd, postnummer – det sistnämnda för att se resultaten för en särskild region. Varje registrerad skörd markeras med en flagga på kartan.  Enkelt och smidigt! Under säsongen kommer du också att kunna följa hur skörden ser ut i olika delar av landet. Verktyget kan komma att vidareutvecklas och även innehålla andra jämförelser, exempelvis priser. Något som skulle kunna hjälpa lantbrukarna i sina framtida affärer och förhandlingar.

Uppgiftslämnaren är anonym och kommer inte att kunna spåras.

Nils Yngveson, seniorkonsult HIR Malmöhus, telefon 046-71 36 16
Erik Stjerndahl, vd HIR Malmöhus, telefon 046-71 36 10

Kunskap för landets framtid

Hushållningssällskapen är en fristående medlemsbaserad kunskapsorganisation som arbetar för ett utvecklat företagande på landsbygden och en god livskvalitet i stad och land.

HIR Malmöhus AB är en stark konsultgrupp inom lantbruk och trädgård. Vi erbjuder främst oberoende personlig rådgivning. Dessutom ger vi ut HIR-brev och tidningen Arvensis, utför projekt, arrangerar kurser och lantbruksresor, har en försäljningsavdelning och arrangerar sedan 1999 Borgeby Fältdagar.