Be Green Umeå

Gratis cykelbesiktning och uthyrning av cyklar 20 kr/dygn

Pressmeddelande   •   Jul 15, 2009 13:36 CEST

Hållbart resande i Umeåregionen och VIVA erbjuder Umeås cyklister gratis cykelbesiktning och enklare service, till exempel smörjning av kedjan. Cyklar finns även till uthyrning och kostnaden är 20 kr/dygn med 100 kr i pant.

De senaste fyra veckorna har Umeåborna kunnat se grönklädda cykelbesiktare på Renmarkstorget i centrala Umeå. Detta är Umeå kommuns sommarjobbare som utför enklare service och dessutom besiktas cykeln för att cyklisterna ska få veta ifall det är något som saknas. Enligt lag bör en cykel vara utrustad med strålkastare och baklykta vid mörker, reflexer fram och bak, sidoreflexer, broms samt ringklocka.

Cykelbesiktarna kommer att finnas på plats vid cykelstationen på Renmarkstorget, vardagar kl. 09.30-16.30, fram till den 14 augusti. Besiktningen och uthyrningen har pågått sedan 15 juni och de har redan besiktat över 400 cyklar. Det har även varit stor efterfrågan på hyrcyklarna som kommer från VIVA Resurs.

- De som har fått sina cyklar besiktade och servade har varit nöjda och vi hoppas att vi får lika många kunder resten av sommaren. Genom att erbjuda Umeås cyklister gratis besiktning och service vill vi undvika onödiga cykelolyckor och uppmuntra fler till att cykla istället för att ta bilen, säger Ida Lundström på Hållbart resande i Umeåregionen.

Hållbart resande i Umeåregionen arbetar för att resorna i Umeåregionen ska bli mer hållbara. Projektet är delvis EU-finansierat och ett samarbete mellan Umeåregionen, Region Västerbotten, Landstinget, Vägverket och Banverket med Umeå kommun som huvudägare.

För mer information, kontakta:

Ida Lundström

Handledare/Samordnare