Svenska Turistföreningen, STF

Gratis för barn hos STF i vinter

Pressmeddelande   •   Sep 19, 2006 14:20 CEST

Svenska Turistföreningen (STF) vill att fler barnfamiljer ska åka till fjällen. I vinter genomför därför STF en rad olika familjearrangemang där barn bor och äter utan kostnad. Erbjudandet gäller under de attraktiva sportlovsveckorna och i vissa fall även under hela mars.

STFs fjällstationer lämpar sig utmärkt för både små och stora barn. Runt knuten väntar storslagna upplevelser i orörd fjällmiljö och allt som är viktigt finns inom pulkaavstånd. Parollen är ”skoj för barnen – ledigt för alla”. Man slipper bekymra sig om tunga matkassar och disk och kan istället njuta av lokala delikatesser i restaurangen tillsammans med nya vänner och lekkamrater.

STFs familjefjällveckor är fyllda med roliga aktiviteter för hela familjen. Föräldrarna kan dessutom få lite tid för sig själva när barnen leker med STFs påhittiga ledare. En nyhet till extra stor glädje för alla barnfamiljer är att barn upp till 15 år bor och äter utan kostnad på familjeveckorna på sportlovet. Erbjudandet avser ett barn per medföljande vuxen STF-medlem.

– Vår förhoppning är att fler tar chansen att uppleva den fantastiska fjällvärlden bortom pisterna. Tack vare vårt erbjudande finns det tusentals kronor att spara för barnfamiljerna, säger STFs fjällchef Gösta Westin.

Till STFs fjällstation i Grövelsjön i Dalarna ska man bege sig den 10–17 februari, göteborgarnas sportlovsvecka. Här erbjuds spännande turer i fjällbjörkskogen, god mat i en restaurang med fantastisk utsikt och avkoppling i stationens eget spa. Barnens dagar fylls med pulkaåkning, att bygga snöborgar, titta på djurspår samt att spela spel och pyssla tillsammans med kunniga och barnkära ledare.

I Jämtländska Storulvån erbjuds ”Sportlovskul” under perioden 23/2–11/3. Utbudet av aktiviteter är stort: följ med en guide på fjället, pröva på isklättring, gå i telemarksskola eller lär dig bygga en igloo. Dessutom finns kälkar, turskidor och snowracers som barnen får låna.

Saltoluokta Fjällstation i Lappland har inte mindre än fyra familjeveckor på programmet. De pågår perioden 17/2– 16/3. Skidskola, hundsspann, pimpelfiske, naturkunskap och dagsturer på skidor är några av de aktiviteter som passar hela familjen. Barnen kan dessutom se fram emot möten med troll i fjällskogen och sagor och pyssel tillsammans med ledarna.

På Abisko Turiststation och Kebnekaise Fjällstation bor och äter barn utan kostnad hela perioden 23/2–31/3. Vecka 9 och 10 finns dessutom ett femdagarspaket i Abisko för familjer som bland annat innehåller skidåkning både på längden och tvären, turer i linbanan, vedbastu och vakbad samt givetvis god mat. Erbjudandet om ”barn utan kostnad” gäller även på Sylarnas Fjällstation 23/2–9/3.

Läs mer på www.svenskaturistforeningen.se/barngratis.

Högupplösta bilder finns i bildarkivet på STFs hemsida: www.svenskaturisforeningen.se/press.

För ytterligare kontakt, vänligen kontakta:

Gösta Westin, fjällchef STF: telefon 070-922 47 57, e-post gosta.westin@stfturist.se.

Johan Krüger, informatör STF, telefon 08-463 21 86, e-post johan.kruger@stfturist.se.

Fakta om STF
Svenska Turistföreningen (STF) är en av Sveriges största ideella organisationer med cirka 300 000 medlemmar. Känn ditt land har genom åren varit det genomgående temat när organisationen erbjuder natur- och kulturupplevelser. I verksamheten finns 320 vandrarhem, nio fjällstationer och ett 40-tal stugplatser i väglöst land i svenska fjällen. Lokalt anordnas aktiviteter i 85 föreningar. Internationellt samarbetar STF med vandrarhemsorganisationen International Youth Hostel Federation (IYHF). STF har också en reseverksamhet, ett förlag och ger ut medlemstidningen Turist.