Gratis influensavaccinering för alla!

Pressmeddelande   •   Okt 07, 2003 16:35 CEST

Motion från vänsterpartiet: Vaccinera alla mot influensa gratis!

Inför en generell kostnadsfri vaccinering mot influensa för alla. Det skulle löna sig, skriver Ingrid Burman och sex andra riksdagsledamöter för vänsterpartiet i en motion under allmänna motionstiden i riksdagen.

Influensavaccinering har visat sig både spara pengar i sjukvården och klart förbättra hälsan hos den enskilde. Vänsterpartiet tycker därför att frågan om gratis vaccinering för alla ska utredas.

Hittills har inriktningen varit att rekommendera personer med hjärt- och luftvägsbesvär att vaccinera sig. Nu visar en stor studie vid Karolinska Insitutet att en mer generell vaccinering avlastar sjukvården och förbättrar den enskildes hälsa. I januari 1998 erbjöds alla bosatta i Stockholms stad och län över 65 år att vaccinera sig inför den då väntade influensaepidemin. Av ca 250 000 pensionärer i området vaccinerades ca 10 000. Epidemin kulminerade under första halvåret 1999 och därefter gjordes en uppföljning.

Andelen personer som vårdats på sjukhus hade halverats för de vaccinerade jämfört med de icke-vaccinerade. Andelen fall av lunginflammation var en tredjedel lägre hos de vaccinerade och det totala antalet dödsfall hade mer än halverats.

En annan studie har visat att äldre inom särskilda boendeformer oftare slipper influensa om vårdpersonalen vaccinerats.

Gratis vaccinering kan också ses som en rättvisefråga. Många erbjuds av sin arbetsgivare gratis vaccinering via företagshälsovården. Gartis vaccinering bör erbjudas alla, skriver Ingrid Burman, Ulla Hoffmann, Kalle Larsson, Elina Linna, Rolf Olsson och Gunilla Wahlén i sin motion

Mer information: Ingrid Burman, tel. 070-343 95 87

Vänsterpartiet riksdagen 100 12 Stockholm, tfn 08-786 40 00,